Recht van privacy

ernstvandongen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Recht van privacy

#1 , 01 aug 2017 14:55

Goede dag,

In 1997 kopen wij (Nederlanders) op een veiling een perceel met een huis en schuur in de gemeente Stoumont prof. Luik Wallonië
Tijdens de veiling wordt gelijktijdig een aanpalend erf gekocht. Het erf was en is nog steeds in gebruik als weiland welke door de plaatselijke boer wordt gepacht. In eerste instantie gepacht van de erfen, voor heen de eigenaar van ons perceel. En door de splitsing tijdens de veiling, gepacht bij de nieuwe eigenaar.

Een deel van ons juist verworven terrein was begrenst door prikkeldraad en een deel liep zonder erfscheiding over op het deel van de nieuwe eigenaar. Ik heb toen met eigenkennis van zaken. De erfgrens uitgemeten en is door de boer in het verlengde van het bestaande verder afgezet (ik ben ruimtelijkvormgever en als zodanig redelijk bekend met uitmeten van ruimten)

Onlangs kregen wij een brief dat de eigenaar van ons aangrenzende perceel een landmeting wil late uitvoeren en het lijkt door een erkende landmeter (MSOG). Op zich is dat geen probleem. Ik vermoed dat mijn metingen wel redelijk correct zijn geweest.

Twee vragen;
1. Stel dat landmeten anders uitpakt en dan nog los van, ten voor of ten nadelen. Is er spraken van gewoonte recht?

2. Het bellendend perceel was voor de splitsing en nu nog steeds in gebruik als boeren grond.
Ca. 50 meter van deze grond grenst aan de openbare weg. Mag de huidige eigenaar daar een huis op richten?
Toentertijd hadden wij begrepen dat dit alleen mogelijk zou zijn als percelen weer samengevoegd worden, waarna er een bouwvergunning aangevraagd kan worden. Nu het gesplitst is zou dat niet meer mogelijk zijn. Klopt die stelling?

Graag zou ik van u willen vernemen.

Met vriendelijke groeten

Ernst

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding