Voorzitter (B)AV

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

Voorzitter (B)AV

#1 , 24 jul 2017 13:49

In sommige (B)AV's gaat het er rumoerig aan toe, hetgeen storend is voor een sereen verloop en een democratische besluitvorming. Sommige mede-eigenaars schreeuwen letterlijk hun gelijk uit, onderbreken anderen, lanceren persoonlijke aanvallen en rakelen twistpunten uit het verleden op, die niets met de geldende dagorde hebben te maken.
Mijn vraag is dubbel. Hoe kan een voorzitter hierop effectief reageren en zodoende een efficiënte vergadering leiden (juridische bevoegdheden) en ten tweede graag ervaringen van deelnemers aan dit forum, waarvoor mijn dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2017 13:57

Zoek op internet eens naar "vergadertechnieken" of "efficiënt vergaderen". Uiteraard is een werksfeer niet volledig te vergelijken met die van een vergadering van een AV, maar bepaalde zaken kan je wel toepassen als je de vergadering voorzit: discussies over zaken die niet op de agenda staan, worden niet besproken of opgerakeld. Punt. Als iemand toch probeert dit te doen, zeg je van meet af aan dat dit niet op de agenda staat en dus niet zal besproken worden. Reageer ook meteen op rumour of persoonlijke aanvallen door de personen te vragen sereen te zijn. Als iemand onderbroken wordt, neem dan het woord van de "onderbreker" af en laat de oorspronkelijke persoon verder spreken (Zoals: "Mijnheer X, Y was aan het woord. Laat hem even uitspreken. Mijnheer Y, u was aan het zeggen?").

Als er echt mensen van slechte wil tussen zitten, die de veragderingen met opzet "saboteren", heb ik niet meteen een idee of je deze al dan niet mag weigeren op een volgende vergadering... Ik vermoed van niet, maar als zo'n vergadering onwerkbaar wordt, weet ik niet welke juridische middelen je nog kan aanwenden, eerlijk gezegd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”