Verbouwen - Dakgoot op eigendom - ophogen muur

Csteenhaut
Topic Starter
Berichten: 4

Verbouwen - Dakgoot op eigendom - ophogen muur

#1 , 18 jul 2017 09:11

Hallo,

Misschien een simpele vraag voor de mensen hier maar even uitleg geven.

Sinds 10 jaar wonen wij op onze huidige locatie, nooit problemen gehad met buren oid maar sinds laatste jaar is er iets veranderd aan de bewoning van onze buren.

Afbeelding

De venster hier in de bovenstaande foto was tot een jaar geleden enkel in gebruik als een "strijk" kot door de geburen en gaf dus nooit problemen.
Echter hebben ze daar onlangs hun badkamer van gemaakt, wat er voor zorgt dat wij zowel van in onze keuken, als op de computer kamer, alsop de slaapkamer een rechte inkijk hebben nu op hun badkamer. Ondertussen is het al enkele keer gebeurd dat bij het passeren we mensen in hun pure hebben zien staan. Ook hebben ze daar momenteel van die knal harde witte lichten hangen en is het op regelmatige basis dat het tot na middernacht vollop licht is die zowel rechtstreeks als via terugkaatsing van onze atelier de ganse omgeving verlicht.

Nu de vraag :

Afbeelding

Wij willen graag de muur waar de afwatering van de buren (?? geen enkel water van ons komt hier in, zie foto atelier) ophogen zodat deze op ten minste dezelfde hoogte komt als de andere kant, dit zou ongeveer 150cm hoger komen zodat wij zowel de inkijk in onze keuken kunnen beperken als de terugspiegeling van de schijnwerper in hun badkamer.

Tevens zouden we dit omvormen tot een groene muur, om geluids refractie te breken (buren lawaai overlast is nog ander verhaal)


Is het toegelaten om deze afwatering zomaar weg te halen?
Moet dit via een bouw aanvraag gebeuren.
De muur als ik het goed opheb, mag ik wel verhogen aangezien deze tussen atelier en woning de doorlopende muur nooit hoger gaat worden dan de bestaande structuur?

Wie is verantwoordelijk voor de aanpassing aan hun golfplaat? Deze loopt 100pct door op onze eigendom.

Uit de originele plannen is duidelijk te zien dat de muur van Atelier en woning (onze woning) de scheidingsmuur vormen van de eigendom, dus deze is niet op het midden maar tegen de scheiding gebouwd.

Originele bouwplannen van de woning hebben we nog als referentie.

Afbeelding

Aan muur van atelier bv, steken ook ramen met ijzer werk tralie aan buitenkant, gelijk met steen ingewerkt dus duidelijk om niet op hun eigendom te komen.

Hopend hier toch iets van inzicht/antwoorden te krijgen.

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 jul 2017 12:20

Ik snap niet veel va n uw uitleg. De plaatsaanduiding "atelier" zegt ons niets (terwijl jij er de ganse dag met uw neus opzit)
Kan je geen aanduidingen op de foto's geven over welke muur en goot het juist gaat?
Ook zou het kunnen dat buren verplicht zijn ondoorzichtig glas in hun raam te zetten om in om overeenstemming te zijn met het reglement op "lichten en zichten"

http://www.habitos.net/nl/bouwen/recht- ... ten-10616/

Csteenhaut
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 18 jul 2017 13:26

Wel idd een punt, voor mij is de beschrijving duidelijk maar dat is natuurlijk omdat wij hier op uitkijken elke dag :)

Afbeelding

Situatie schets : Gebouw achteraan de foto is een oude werkplaats/atelier, die van ons persoonlijk is.
De rode lijn rechts, is waar bovenop onze muur een afwateringsgoot is gezet die het water van de buren opvangt, van hun schuin dak, en dit naar achteraan brengt en daar terug naar hun eigen perceel vloeit.. Dit is dus de "goot" waar ik het over had.


Afbeelding

Op deze foto, is de hoogte waar we eigenlijk die muur willen naar ophogen. (zwarte streep, op ateliermuur)
Aan de andere kant van ons pand is de muur die aansluit op de atelier op de zelfde hoogte als te zien in de afbeelding hierboven.

De reden van de vraag is dus als wij die muur willen ophogen, moet duidelijk iets van aanpassing gebeuren aan de buren hun afwatering, of deze zou gewoon rechtstreeks in (onder) hun afdak komen, welk zowiezo tot op onze eigendom ligt.

Kunnen wij daar een vordering of dergelijke voor starten of legale stappen om dit afdak te laten afkorten naar hun volledig eigen eigendom zodat wij onze werken kunnen uitvoeren?


mijn excuses voor het slechte tekenwerk!

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 jul 2017 16:22

Is die muur, die je wil verhogen, gemeenschappelijk? Mogelijks wel, want je het er uw zonnetent aan vastgemaakt, en uw bloempotten aan opgehangen. Indien niet, ben je in overtreding.
Ik zou in ieder geval een bouwtoelating aanvragen voor deze werken.
Ook aan de buren vragen ondoorzichtig glas in hun badkamer et steken, of folie op het glas te plakken.

Csteenhaut
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 19 jul 2017 22:19

We gaan in ieder geval een toelating aanvragen idd.
Was ook om te kijken of er al mensen met een gelijkaardige situatie hebben gezeten.

Wat wij zien, op muur & plannen is dat zij daar een eigen muur achter staan hebben achter die "gemeenschappelijke" muur, ook al zitten opmeten en muur staat ook volledig op onze grond.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”