Elektriciteit gemeenschappelijke delen.

Ikvraagmeaf
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Elektriciteit gemeenschappelijke delen.

#1 , 17 jul 2017 20:50

Zo'n 10 j. geleden kochten mijj ouders hun huurappartement. Ook de 2 bovenliggende appartementen werden verkocht. Gelijkvlo ers bleef eigendom van de eigenaresse.
Bleek dat de electriciteit van de gemeenschappelijke delen - verlichting en lift - op de teller van het gelijkvloers stond. Zij hadden dus de splitsing niet inorde gemaakt voor de verkoop. Nu verstandhouding met de oude dame was goed en heeft tot hiertoe nooit een aanrekening gedaan voor dit verbruik.
De medeeigenaars vragen wel al lang om dit te laten splitsen om fair te zijn.
Sinds enkele jaren beheert een neef van mevrouw haar financieen en heeft hij offertes gevraagd maar vind het 'te duur'? Zonder verder overleg.
De kosten en werken aanpassing lift worden uit gevoerd en verdeeld onder 3, want daar heeft zij 'niets meer mee te maken' ook geen probleem gezien mevrouw als verhuurster en nu als medeeigenaar (gemeenschappelijke electriciteit) steeds genereus was.
Maar nu komt de kat op de koord. Mevrouw is nu opgenomen in ziekenhuis en kan voor langere tijd zijn. De neef, die al obsessief spaarzaam gedrag met de centen van zijn tante vertoont, heeft vandaag plompweg aan mijn vader meegedeeld 'als ze langer opgenomen blijft zet ik de hoofdschakelaar af' en verlichting en lift dan? 'Mijn probleem niet. In een gebouw waar gemiddelde leeftijd +70 is. De mensen van de 3de verdieping zijn dan gewoon gegijzeld.
Kan dit zomaar?
Wie moet nu de splitsing van de elektriciteitsmeter doen? Of een tussenmeter plaatsen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 17 jul 2017 21:01

Indien het gelijkvloers geen gebruik maakt van de lift (kelder?) is het normale praktijk dat ze niet aan die kosten moet deelnemen.
De aanpassing dient in dat geval door de 2 bovenliggende appartementen te worden betaald.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

adsummam
Berichten: 581

#3 , 17 jul 2017 21:19

Volgens onze bescheiden mening is het NIET bijdragen aan de liftkosten voor de gelijkvloerse verdieping eerder uitzondering dan regel.


Waarschijnlijk spelen er zich op de achtergrond nog andere problemen af.

Is er een basisakte, syndicus ?

Is in de aankoopakte de zogenaamde ”onttrekking” voorzien ?

Is de lift in orde met de ” modernisering” ?
Wordt zij regelmatig gekeurd door een ETDC ?

http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... W0MRsaiG3A

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 17 jul 2017 21:47

Volgens onze bescheiden mening is het NIET bijdragen aan de liftkosten voor de gelijkvloerse verdieping eerder uitzondering dan regel.
Ik vind het niet meer dan normaal dat de bewoners van het gelijkvloers niet bijdragen aan de liftkosten.
In het appartementsgebouw bij mijn moeder is dat ook niet het geval, dat lijkt me toch niet zo uitzonderlijk.

Ikvraagmeaf
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2017 22:04

Dank voor uw reacties, maar het gaat hier niet over de kosten aanpassing lift. Daar was iedereen het over eens. Was maar om situatie te duiden.

Het gaat over het feit dat de elektriciteit voor de lift en verlichting via de meter van het gelijkvloers wordt geleverd. Zij dit nooit hebben laten splitsen en de neef nu gewoon de elektriciteit wil uitleggen. Geen licht en lift meer voor de 3 apartementen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 jul 2017 08:55

Indien er geen syndicus is onmiddellijk en BAV organiseren door de 3 andere mede-eigenaars en de beslissing nemen om deze zaken te splitsen, wat ook de kost weze. Eigenaar gelijkvloers zal dan ook moeten deelnemen in de kosten, gezien beslist door de meerderheid.
Dan best een individuele meter plaatsen voor de gemene delen, want met een tussenmeter kan de stroom nog steeds worden afgesloten.
Anders naar de VR trekken, maar die zal waarschijnlijk ook voor een afzonderlijke meter vonissen.0

adsummam
Berichten: 581

#7 , 18 jul 2017 09:47

In het appartementsgebouw bij mijn moeder is dat ook niet het geval, dat lijkt me toch niet zo uitzonderlijk.
Ab uno disce omnes.

bosprocureur
Berichten: 6856

#8 , 18 jul 2017 10:37

Indien er geen syndicus is onmiddellijk en BAV organiseren door de 3 andere mede-eigenaars en de beslissing nemen om deze zaken te splitsen, wat ook de kost weze. Eigenaar gelijkvloers zal dan ook moeten deelnemen in de kosten, gezien beslist door de meerderheid.
Dan best een individuele meter plaatsen voor de gemene delen, want met een tussenmeter kan de stroom nog steeds worden afgesloten.
Anders naar de VR trekken, maar die zal waarschijnlijk ook voor een afzonderlijke meter vonissen.0

Ahum.

Houdt u er rekening mee dat om die nieuwe meter aan te sluiten de hele santenboetiek van elektriciteit, die waarschijnlijk van ergens in vorige eeuw dateert, wellicht moet herkeurd worden? Bereid u alvast voor op de nodige kosten en discussies.

Ikvraagmeaf
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jul 2017 13:45

Indien er geen syndicus is onmiddellijk en BAV organiseren door de 3 andere mede-eigenaars en de beslissing nemen om deze zaken te splitsen, wat ook de kost weze. Eigenaar gelijkvloers zal dan ook moeten deelnemen in de kosten, gezien beslist door de meerderheid.
Dan best een individuele meter plaatsen voor de gemene delen, want met een tussenmeter kan de stroom nog steeds worden afgesloten.
Anders naar de VR trekken, maar die zal waarschijnlijk ook voor een afzonderlijke meter vonissen.0
Dank. Het zal inderdaad de beste actie zijn om de meter te laten splitsen en hier zelf het initiatief te nemen. Onder vraag EANDIS of wij de opdracht kunnen geven of het echt de eigenaar van de meter moet zijn die hiervoor opdracht moet geven en wat de kosten zijn.
Misschien kunnen we zo dit eindelijk minnelijk in orde brengen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 19 jul 2017 16:44

Ik vrees dat de eigenaar van de meter die aanvraag dient te doen. Indien geen akkoord zal je naar de VR moeten stappen voor een vonnis

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 19 jul 2017 21:29

U vraagt een electricien de gemene kringen af te koppelen en apart in een kast aan te sluiten en dan via hem Eandis vragen een extra meter te plaatsen.
Gezien 4 eigenaars en 3 akkoord - een van hen kan (als syndicus optreden en) gemachtigd worden voor de andere eigenaars te tekenen.
U moet wel de eigenares van gelijkvloers uitnodigen op de AV - in jullie geval zou ik het aangetekend doen aan de dame.
Het is niet omdat de neef haar financiën doet dat hij haar lasthebber of wettig vertegenwoordiger of bewindvoerder is dus als de dame nog helder van geest is - is en blijft ze de aan te spreken persoon.
U dient wel alle punten van de (B)AV op te nemen in de dagorder van de vergadering.

PS onderaan deze rubriek zal u nuttige documenten vinden over mede-eigendom. Ook onderaan de algemene rubriek vastgoed vindt u algemene info en de wetgeving.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 aug 2017 15:40

De Vlaamse wooncode voorziet in ieder geval geen verplichting voor een lift. Er moet natuurlijk wel een alternatief zijn voor de lift.

Er worden wel opmerkingen gemaakt bij een wooninspectie indien er gebreken zijn aan de elektrische installatie.

Maar ik weet niet of dat hier de ideale piste is eerlijk gezegd... Er zou namelijk geïnspecteerd worden in het pand dat uw ouders bewonen en in de gemeenschappelijke delen. Maar het resultaat van de inspectie wordt overgemaakt naar de eigenaar van het verhuurde pand en die wordt aangesproken om de gebreken te herstellen. Ik weet natuurlijk niet hoe die eigenaar hier in het verhaal staat.

mbbs1024
Berichten: 474

#13 , 10 aug 2017 13:40

In het appartementsgebouw bij mijn moeder is dat ook niet het geval, dat lijkt me toch niet zo uitzonderlijk.
Ab uno disce omnes.
Kan je dat even in duidelijk Nederlands vertalen aub ?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”