Scheiding tussen weiland en tuin

Ribus Nigrum
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Scheiding tussen weiland en tuin

#1 , 17 jul 2017 17:11

Ik woon aan een zandpadje helemaal het laatste huisje in de straat, we hebben maar een buur in de straat. Die buur heeft een weiland dat grenst aan ons terras. Daartussen staat een afscheiding van draad ongeveer 1.20. Wij zijn hier komen wonen omdat we met onze keuken en veranda over de velden kijken, door het weiland van onze buur. Nu komt hij vandaag tussen neus en lippen door melden dat hij een hek gaat plaatsen met klimop want hij wil privacy in zijn wei. Hij is af en toe in die wei om met de zeis wat gras af te maaien, we kunnen op geen enkele manier in hun tuin kijken of in het huis want dat ligt helemaal aan de andere kant. Eerst wilde hij een houten schutting plaatsen maar dat was toch wat erg nu wordt het dus een draadafscheiding met klimop. We hebben een heel moeilijke relatie met de buren, ze hebben aan dat terras al ooit gevarenlint geplaatst dat een hele zomer is blijven hangen (zogenaamd om de boer die het kwam maaien een of ander signaal te geven) daar is de wijkagent aan te pas moeten komen met een hoop si en la. Ze hebben op de erfgrens overal de struiken weggehaald (waar je echt niet door kon kijken) en alles vervangen door heel lelijke houten schermen, altijd als we even weg zijn komen we terug en is er weer wat veranderd. DAt hadden we misschien ook al niet moeten pikken maar voor de goede vrede.....
Als we een heg die op ons stuk staat willen snoeien hebben we toegang nodig in hun wei, krijgen we niet, ook al hebben we daar recht op, we drijven het niet op de spits want ruzie met de buren wie wil dat nu. Maar nu dus dit! Nu ben ik bij de gemeente geweest om te vragen wat er nu precies mag. Een houten schutting mag niet omdat het om een wei gaat, ik zou dat wel op ons perceel mogen zetten maar zij niet op dat van hun omdat dat een weiland is. Het mag enkel een doorzichtige draadafspanning zijn of met een dwarsplank, zo´n paardenomheining. Maar een heg of een groenscherm mag wel. Alles 2 meter hoog. Ons complete uitzicht waar we zo verliefd op zijn gaat helemaal verdwijnen op die manier.
Kan ik hier iets aan doen? zouden er gevallen zijn waarbij het zo duidelijk is dat het om pesterijen gaat, dat het zin heeft om naar de vrederechter te gaan? De wei grenst overigens aan een andere wei, en aan een weg, er is helemaal geen sprake van privacy.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo
Berichten: 285

#2 , 17 jul 2017 17:17

Maak aan uw huis op de eerste verdieping een terras dat uitziet over de weilanden OVER zijn wei ;)

Ribus Nigrum
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2017 17:19

Ja, het terras ophogen, daar heb ik serieus al aan gedacht! We wonen in een gelijkvloers huis, geen verdiep.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 jul 2017 19:59

Maak dan één groot dakterras en probleem is opgelost.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2017 07:28

Misschien eens onderzoeken of dit weiland gelegen is in een natuurgebied zoals bvb vogelrichtlijngebied waar beperkende maatregelen van toepassing kunnen zijn.

Ribus Nigrum
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jul 2017 09:12

Bedankt voor de tip maar het is geen vogelrichtlijngebied of iets anders dat ik kan vinden, ik heb op Geopunt gekeken.
Een dakterras is niet zo simpel te maken er is een nieuw plat dak waar je niet op kunt lopen, begin maar he, dat zit niet bepaald in onze begroting.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 18 jul 2017 12:29

Een draadafsluiting met klimop is een haag, dit moet hij op 50cm van de perceelgrens plaatsen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

tira00
Berichten: 929

#8 , 19 jul 2017 08:55

Zolang iedereen zich aan de regeltjes houdt en op eigen grond blijft heeft u toch geen zaken met wat hij daar gaat doen?
Zeggen dat u het huis heeft gekocht omwille van het uitzicht en boos zijn omdat die buurman op zijn stuk iets wil afschermen, vind ik persoonlijk er een beetje over van u...

eylis
Berichten: 8840

#9 , 19 jul 2017 09:45

Ik treed tira hierin bij: een beetje anders uitgedrukt: het mooie uitzicht heb je er gratis bijgekregen: het is in feite niet van jou maar van de buurman :-)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jul 2017 10:00

Dergelijke vragen worden hier tegenwoordig dikwijls gesteld, de mensen stellen meer eisen tegen over hun buren dan vroeger !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ribus Nigrum
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jul 2017 10:14

Het is allemaal lastig te accepteren als het om pesten gaat. Er heeft hier een hele zomer aan ons terras gevarenlint gehangen, het was hier net CSI, de hele zomer hebben we daar naar moeten kijken. Toen we bij de buurvrouw gingen vragen of dat weg mocht was het nee dat hangt er voor als de boer het gras komt af rijden. Nu zegt ze dat het er hing voor ons. Dat was ook overduidelijk, waarom daar zijn we nooit achter gekomen we woonden er toen pas net. De wijkagent is er bij gekomen en die zei ik had dat lint er al lang afgetrokken.
Nu ineens is het dan privacy maar ik kan van alles wat ze doen helemaal niks zien het gaat om een stuk wei, gewoon gras, weilanden, er is in geen weken nog iemand geweest, dan is het wel hard hoor als ze om je te pesten een hek van 2 meter voor je neus willen zetten. Als zij een tak af willen zagen laat ik ze nog binnen ook, ik heb nog meegeholpen, maar als je dan zelf je heg aan de achterkant wil snoeien moet je niet denken dat je binnen gelaten wordt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”