waar ligt de grens tussen reserve- en werkkapitaal?

dianevandooren
Topic Starter
Berichten: 1

waar ligt de grens tussen reserve- en werkkapitaal?

#1 , 28 jan 2008 13:46

Ik ben mede-eigenaar van een klein flatgebouw (3 appartementen). Ong. 10 jaar geleden zijn we samen overeengekomen een rekening te openen en elke maand 25 euro (per eigenaar) over te schrijven. De rekening staat op naam van de bovenste eigenaar. Hij is nooit schriftelijk tot syndicus gestemd, er is ook nooit een algemene vergadering geweest of dergelijke. De bedoeling van het spaarpotje was enerzijds om de kosten van water en gemeenschappelijke electriciteit te betalen en anderzijds om kleine reparatiewerken of vernieuwingen mee uit te voeren. Ik verkoop nu het appartement en de andere eignaars willen mij niets van het gespaarde geld teruggeven, al het gespaarde geld moet eigendom blijven van hun en nu opeens zijn er nog veel reparaties gepland. (waar dus nooit iets van op papier gezet is). Ik weet nu dus dat het reservekapitaal eigendom blijft van de mede-eigendom, maar welk deel is reservekapitaal en welk deel is werkkapitaal, kan ik dat laten bepalen, of wat moet ik doen? Kan ik een deel terugeisen?
MVG
Diane

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 29 jan 2008 15:11

Ik ben mede-eigenaar van een klein flatgebouw (3 appartementen). Ong. 10 jaar geleden zijn we samen overeengekomen een rekening te openen en elke maand 25 euro (per eigenaar) over te schrijven. De rekening staat op naam van de bovenste eigenaar. Hij is nooit schriftelijk tot syndicus gestemd, er is ook nooit een algemene vergadering geweest of dergelijke. De bedoeling van het spaarpotje was enerzijds om de kosten van water en gemeenschappelijke electriciteit te betalen en anderzijds om kleine reparatiewerken of vernieuwingen mee uit te voeren. Ik verkoop nu het appartement en de andere eignaars willen mij niets van het gespaarde geld teruggeven, al het gespaarde geld moet eigendom blijven van hun en nu opeens zijn er nog veel reparaties gepland. (waar dus nooit iets van op papier gezet is). Ik weet nu dus dat het reservekapitaal eigendom blijft van de mede-eigendom, maar welk deel is reservekapitaal en welk deel is werkkapitaal, kan ik dat laten bepalen, of wat moet ik doen? Kan ik een deel terugeisen?
MVG
Diane
Beste, aangezien maandelijks hetzelfde bedrag wordt overgeschreven, hebt u hiervan de bewijzen. Maan de eigenaar aan dat hij u een eindafrekening maakt met kopie van de officiële stukken. U hebt 10 jaar lang 25€ per maand aan provisies betaald (van een spaarbedrag kan hier geen sprake zijn) wat neerkomt op 3.000€ en hier bovenop werd u dan misschien ook nog periodiek een afrekening aangeboden? Eis na verrekening en na staving van de gegronde afrekening het resterende bedrag terug en dit met intrest. Tenzij ooit rechtsgeldig werd beslist en wanneer tegenstelbaar werd gemaakt dat jullie gebouw niet onder de wettelijke verplichtingen resorteert, vallen jullie in se onder de wet op de mede-eigendom. Een syndicus is verplicht, jullie hebben er geen aangesteld dus de betreffende eigenaar kan moeilijk voorhouden dat hij deze taak uitoefent. Hij handelt m.a.w. in eigen naam en niet als gemandateerde van de VME (er van uitgaande dat hij nooit werd aangesteld door een AV). Het oprichten van een reservefonds wordt ofwel in de statuten bepaald ofwel komt deze beslissing aan de vergadering toe. Ditzelfde geldt voor het vastleggen van de grootorde van het spaarbedrag. Zonder vergaderingen kunnen moeilijk beslissingen worden genomen. Bijkomend dienen de gelden wanneer ze bedoeld zijn voor de VME, op een rekening op naam van en voor rekening van de VME worden gestort en zeker niet op persoonlijke rekening op naam van een eigenaar. Tenzij jullie de intrest elk jaar terug krijgen, strijkt de betreffende eigenaar deze op. En wat wanneer hij met het geld verdwijnt? Wat wanneer hij bv. sterft en hij alleen volmacht op de rekening heeft? Ik zou dreigen met een procedure zo hij het geld niet binnen x aantal tijd terug betaalt. Eerst de wet op de mede-eigendom miskennen en doen alsof ze niet bestaat en dan opeens gaan opwerpen dat conform deze wet het aandeel in het reservefonds eigendom van de VME blijft kan natuurlijk niet.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”