Omheining

Nicole1987
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Omheining

#1 , 12 jul 2017 22:54

Twee jaar geleden hebben wij een omheining geplaatst op onze bouwgrond. Dus dit wil zeggen 10cm van de scheidingslijn. Mijn buren hebben problemen met mijn poezen en hebben nu een omheining gemaakt boven onze omheining. Onze omheining 1m80 hoger mag niet volgens mij? En hij zet dit op onze bouwgrond? Wat kan ik hiermee doen? Want het is een afschuwelijk zicht en aan het eind van deze week of begin volgende week komt er een firma mijn tuin cat proof maken. Wat is jullie advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 jul 2017 09:21

Als die omheining niet gemeenschappelijk is, moet buurman daar afblijven, en al helemaal zeker als ze voor 100 % op uw eigendom staat.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 13 jul 2017 10:13

De hoogte van de omheining hangt van het gemeente reglement af vraag dit even na. Waar heeft de buur die verhoging geplaatst, boven op u omheining of ervoor.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 13 jul 2017 10:17

Waar heeft de buur die verhoging geplaatst, boven op u omheining of ervoor.
Mijn buren <hebben nu een omheining gemaakt <...> boven onze omheining
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 13 jul 2017 10:34

Stel je buur in gebreke met een AS en geef hem 15 dagen de tijd deze te verwijderen van u eigendom.
Dien klacht in bij de wijkagent.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

iota
Berichten: 830

#6 , 13 jul 2017 10:41

Mag TS dat stuk van de buur niet zonder meer afbreken, als de afsluiting alleen van hem is en volledig op zijn grond staat?

eylis
Berichten: 8836

#7 , 13 jul 2017 11:06

Wat plots op jouw grond verschijnt, is vanaf dat moment van jou. Wil je het er van afhalen, dan doe je dat. Neem er eerst gedateerde foto's van :-)

iota
Berichten: 830

#8 , 13 jul 2017 11:12

TS hoeft niet eens te weten of te achterhalen van wie die rommel is :)

jef007
Berichten: 1679

#9 , 13 jul 2017 11:48

blijft wel het probleem dat uw katten in andermans tuin zullen komen!

eylis
Berichten: 8836

#10 , 13 jul 2017 12:42

katten mogen gaan en staan waar ze willen: de wet maakt een wezenlijk verschil tussen honden en katten op dat vlak (maar vraag me niet welk artikel nr. daarover gaat)
En zoals jota zegt: je wéét niet wie die spullen op je grond gedumpt heeft. Dus kan je die gewoon verwijderen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 13 jul 2017 15:31

katten mogen gaan en staan waar ze willen: de wet maakt een wezenlijk verschil tussen honden en katten op dat vlak (maar vraag me niet welk artikel nr. daarover gaat)
Schijnt een "urban legend" te zijn. Juridisch is er géén verschil.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8836

#12 , 13 jul 2017 15:50

@Oude Belg, tiens, onze wijkagent was daar nogal duidelijk over: katten mogen vrij rondlopen, zolang ze deugdelijk gechipt zijn en ID hebben. Maar bij overlast (sproeien, schooien, krabben en andermans tuin herhaaldelijk als toilet gebruiken) mag de geplaagde mens met zachte dwang, de kat verjagen (water sproeien, afstotingsgeur, de hond uitlaten, etc...) nu is dat in Wallonië misschien wel een beetje anders dan in Vlaanderen :-)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 13 jul 2017 16:51

Katten laten zich niet tegenhouden door een metertje draad meer of minder.

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 13 jul 2017 19:11

http://www.cass.be/cgi_wet/wetgeving.pl
21 MAART 1804. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III : Wijze van
eigendomsverkrijging. - TITEL III tot V (art. 1101 - 1581).
Art. 1385. De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft,
degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het
dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald
of ontsnapt was.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8836

#15 , 13 jul 2017 19:50

@OudeBelg, Ok ik ben mee: maar dan moet je de kat dus wel op heterdaad betrappen én het bewijs kunnen leveren dat zij je rozenstruiken uit de perken getrokken heeft :-)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”