syndicus en niet-goedgekeurd werk

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

syndicus en niet-goedgekeurd werk

#1 , 10 jul 2017 19:57

Tijdens de AV van twee jaar geleden werd er gestemd over een (bijkomende) verfraaiing van de inkomhal.
Ik stemde tegen aangezien ik het een nutteloze uitgave vond (2 500 EUR).
Het quorum werd niet bereikt en in het verslag staat dat het werk NIET wordt uitgevoerd.

Vandaag stel ik tot mijn verbazing vast dat de syndicus het werk toch heeft laten uitvoeren.
Kan ik de syndcius verplichten om mijn aandeel in die werken te betalen?
De andere tegenstemmers zijn intussen geen eigenaar meer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 10 jul 2017 20:01

AV heeft toch beslist van niet?
Of mag de syndicus zelf beslissen tot een bepaald bedrag.
Anders zal het eigen zak zijn voor syndicus en dient de betaling in zijn totaal ter zijner laste te zijn.

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2017 20:08

AV heeft toch beslist van niet?
Of mag de syndicus zelf beslissen tot een bepaald bedrag.
Anders zal het eigen zak zijn voor syndicus en dient de betaling in zijn totaal ter zijner laste te zijn.
De AV heeft daarover gestemd en iedereen behalve ik en twee andere eigenaars (die intussen hun appartement hebben verkocht)
waren tegen. Het stemresultaat staat bovendien gedetailleerd in de bijlage van het verslag, met als besluit: wordt NIET uitgevoerd.
Er was 75 percent nodig en die is nipt niet behaald.

Wat doe ik nu procedureel het beste want ik ga deze kosten aangerekend krijgen bij de volgende afrekening.
Moet hij nu mijn aandeel betalen? Moet ik hem in gebreke stellen? Of?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 jul 2017 20:24

Ik denk dat je naar de vrederechter zal moeten stappen

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jul 2017 20:41

Ik denk dat je naar de vrederechter zal moeten stappen
Dat zal dan wel de laatste stap zijn. Ik kan ook gewoon dat deel niet betalen.

Met mijn vraag bedoel ik wat ik nu best eerst doe, hoe breng ik dit aan bij de syndicus om hem zoveel mogelijk te doen "huiveren"?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 jul 2017 08:42

[. Ik kan ook gewoon dat deel niet betalen.

?
Dan maak je het probleem voor u allen maar groter moest de zaak ooit voor de vrederechter komen. Die zien niet graag dat iemand zichzelf recht toekent.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 11 jul 2017 10:43

[. Ik kan ook gewoon dat deel niet betalen.

?
Dan maak je het probleem voor u allen maar groter moest de zaak ooit voor de vrederechter komen. Die zien niet graag dat iemand zichzelf recht toekent.
Ik ben van mening dat we TS niet mogen adviseren nu al onmiddellijk naar de vrederechter te stappen.
Als TS zijn volgende afrekening kan hij volgens mij die best betalen met afhouding van het betwiste deel en tegelijkertijd een
aangetekend schrijven sturen naar de syndicus.
Het gaat blijkbaar om een werk dat niet werd gevraagd door de VME en bovendien kan de syndicus geen hoogdringendheid
inroepen aangezien het gaat om een verfraaiing, niet over een herstelling....
Aangezien TS een verslag van een Algemene Vergadering heeft waarin letterlijk staat dat het werk niet zal worden uitgevoerd
zie ik niet in hoe een vrederechter (als het ooit zover zou komen) dat TS kwalijk kan nemen.

Vergelijk: iemand komt ongevraagd een werk aan uw privé woning uitvoeren tijdens uw afwezigheid
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jul 2017 23:32

Intussen heeft de syndicus mij schriftelijk meegedeeld dat de werken per abuis werden uitgevoerd.
Hij zegt dat onze RvME één van zijn medewerkers op een dwaalspoor heeft gezet.
Er zijn een aantal mede-eigenaars die de werken wel wensten, onder andere de leden van de RvME, maar het vereiste stemmenquorum werd niet bereikt tijdens de stemming in de AV.

Ik ga ervan uit dat ik met deze "bekentenis" mijn aandeel in die kosten niet moet betalen?

Franciscus
Berichten: 38590

#9 , 14 jul 2017 17:27

Zal het lid van de RvME zijn die verantwoordelijk zal zijn
- indien het waar is en bewezen kan worden.
- hopelijk is de VME verzekerd voor de daden van leden RvME anders kan het eigen zak worden (syndicus en desbetreffend lid)

adsummam
Berichten: 581

#10 , 14 jul 2017 18:07

De ”zaak” zal voor u slechts gesloten zijn als de syndicus zijn ”betekentenis” omzet in daden.

Hij neemt, samen met het lid van de VME, de bij u gevorderde schuld over.

Hij kan dan overwegen de schade in te brengen bij zijn B.A. syndicus. (Franchise bij dergelijke verzekering ?)
Een onbezoldigd lid van de VME kan een beroep doen op zijn verzekering B.A. (familiale).

Mooie warboel hierover bij verzekeringen indien de syndicus en zijn verzekering niet eerst voor het volledige bedrag over de brug komen.

Ondertussen blijft uw schuld lopen en worden de boetebedingen uit uw basisakte inbaar.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 14 jul 2017 20:22

De ”zaak” zal voor u slechts gesloten zijn als de syndicus zijn ”betekentenis” omzet in daden.

Hij neemt, samen met het lid van de VME, de bij u gevorderde schuld over.

Hij kan dan overwegen de schade in te brengen bij zijn B.A. syndicus. (Franchise bij dergelijke verzekering ?)
Een onbezoldigd lid van de VME kan een beroep doen op zijn verzekering B.A. (familiale).

Mooie warboel hierover bij verzekeringen indien de syndicus en zijn verzekering niet eerst voor het volledige bedrag over de brug komen.

Ondertussen blijft uw schuld lopen en worden de boetebedingen uit uw basisakte inbaar.
Dat kan toch niet?
Ik veronderstel dat de syndicus in zijn verslag van de AV toch geschreven zal hebben dat het punt is weggestemd?
Hoe kan die dan nog gaan beweren dat hij door de Raad van Mede-Eigendom (niet de VME!) op een verkeerd been is gezet en
daarom het werk maar heeft laten uitvoeren......Een syndicus die duidelijk de wetgeving niet kent aangezien hij de bevoegdheid van de RvME verwart met die van de VME en hun AV.....

Bovendien blijft een syndicus altijd verantwoordelijk:
Leden van de RvME kunnen alleen aansprakelijk zijn als ze een mandaat gekregen hebben om iets te laten uitvoeren en dat mandaat bewust misbruiken.
RvME kan alleszins geen beslissing van de AV wijzigen. De syndicus moet dat toch weten.
Dit is niets minder dan een ernstige beroepsfout van de syndicus.

Hoe de syndicus die zo erg in de fout is gegaan de stoute eigenaar gaat beboeten voor zijn eigen stommiteiten
is mij een raadsel. Alleszins klacht neerleggen tegen de syndicus bij zijn beroepsvereniging.
De rotte appels moeten er uit.

ps: beheersverantwoordelijkheden (leden RvME) zijn niet gedekt door familiale polis; daarvoor moet een aparte verzekering worden afgesloten
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jul 2017 20:47

De ”zaak” zal voor u slechts gesloten zijn als de syndicus zijn ”betekentenis” omzet in daden.

Hij neemt, samen met het lid van de VME, de bij u gevorderde schuld ove
Ondertussen blijft uw schuld lopen en worden de boetebedingen uit uw basisakte inbaar.
Ik begrijp u niet.
De syndicus heeft me schriftelijk zijn fout toegegeven.
Wat denk je dat de syndicus nu nog kan doen als ik niet betaal? Mij dagvaarden?
Als hij me dagvaardt voeren ze hem af met een dwangbuis als ik de Rechter zijn schriftelijke verklaring toon.
Dat zou een mooi voorbeeld van tergend en roekeloos geding zijn.
Schuld bekennen en dan het "slachtoffer" vervolgen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 15 jul 2017 08:45

Kan je hier even mee geven over welk bedrag we hier spreken? Het totale bedrag was geraamd op 2.500 € , maar hoeveel zal er op uw rekening staan? En wat gaan de andere mede-eigenaars doen: betalen of niet? Vergeet niet dat er altijd slachtoffers in deze zullen zijn, en ondertussen kan jij toch ook mooi meegenieten van een gerenoveerde inkomhal.

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 jul 2017 10:40

Dat zal ongeveer 400 EUR zijn.
Ik veronderstel dat de eigenaars die akkoord gingen bij de stemming zullen betalen, want anders spreken ze zichzelf tegen.
Het gaat niet over al of niet renoveren. De renovatie heb ik mee goedgekeurd. Er was keuze tussen 2 opties met een verschil van ongeveer 2 500 EUR.
De goedkoopste werd aangenomen, maar syndicus heeft de duurdere laten uitvoeren.

Neen ik zal niet genieten van de "betere" renovatie want ik woon er niet. Het is een beleggingsproject.
Er hoeven toch geen slachtoffers te zijn, tenzij je een incompetente syndicus (is niet zijn eerste kemel op dit vlak) als slachtoffer zou beschouwen.
Hij moet mijn aandeel gewoon betalen, zeker niet de andere eigenaars, want die hebben niets verkeerd gedaan.

observer
Berichten: 109

#15 , 15 jul 2017 23:49

" Leden van de RvME kunnen alleen aansprakelijk zijn als ze een mandaat gekregen hebben om iets te laten uitvoeren en dat mandaat bewust misbruiken. "

Zijn ook aansprakelijk als ze buiten hun wettelijke opdracht ( syndicus controleren ) daden stellen waarvoor ze geen opdracht hadden gekregen !
Ze zijn al dan niet persoonlijk of collectief verantwoordelijk en kunnen elk apart individueel gedagvaard worden.

Maar voor uw deelname in de kosten (400€) te besparen zal je zelf gemakkelijk 500€ kosten hebben.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”