Soorten waterputten

DeRedelijkheidZelve
Topic Starter
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

Soorten waterputten

#1 , 21 jun 2017 19:10

Een vastgoed akte spreekt van een gedeelde "bornput" (ja: BORN, niet BRON, blijkbaar is born oud Nederlands). Er zijn ook beerputten, regenputten, overloopputten (hopelijk zijn er niet nog meer :( ).

Vraag: indien een put dat continu grondwater bevat (vgl in het Engels: "a well"; werkwoord "to well up") deel is van een erfdienstbaarheid, en de eigenaar van het heersend erf dumpt er zijn regenwater in (direct van dak via regenpijp naar put), is dit gebruik dan consistent met die erfdienstbaarheid?

Mijn interpretatie van Art 702 BW is dat zulk gebruik inconsistent is: "Anderzijds mag hij die een recht van erfdienstbaarheid heeft, daarvan slechts gebruik maken overeenkomstig zijn titel, zonder aan het dienstbare erf of aan het heersende erf een verandering te mogen aanbrengen waardoor de toestand van het eerstgenoemde zou worden verzwaard.". Interpretatie: de buur mag alleen water uit de put halen, geen water erin toevoegen.

Heeft iemand hier al rechtzaak ervaringen rond gedaan, nl. de distinctie tussen een erfdienstbaarheid recht om water uit een grondwater put te halen, en water aan een grondwater put toe te voegen ?

Dank bij voorbaat.

DR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 21 jun 2017 19:29

Bent u zeker dat het grondwater is ...?
Persoonlijk zou ik nog een extra regenwaterput bijsteken ...gezien gebrek aan water.
Wat staat er juist in beide akten...eens navragen via notaris of via kadaster.

DeRedelijkheidZelve
Topic Starter
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2017 20:17

Het is 100% grondwater. Als men er water uit haalt, dan stijgt het waterniveau binnen heel korte tijd terug. => grondwater. Met de aanhoudende droogte ziet men de laatste weken ook het niveau wel traagjes zakken (zonder water eruit te halen). => grondwater.

Onze akte spreekt over bornput, de buren weigeren hun akte te tonen. Ik weet alleen dat onze akte in het Nederlands is, en de hunne in het Frans. Ik heb "Brussel 6" hypotheek kantoor aangesproken om een kopie te verkrijgen. Dan zal ik meer details hebben.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 jun 2017 20:37

Als dat water wordt goedgekeurd, kan je er van dringen. Door er regenwater aan toe ter voegen kan dat niet meer. Water uit een bornput werd vroeger gebruikt voor alles, ook drinkwater en om te koken.
Buurman doet dus fout en mag geen RW lozen in die put.

eazzy
Berichten: 7
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 jun 2017 13:30

Ik ben nieuw dus ik ga niet veel wetend doen ? maar in belgie is dit illegaal volgens mijn broer hier naast me dus Je zou kunnen winnen met een RZ (mijn broer is rechter ;) )

DeRedelijkheidZelve
Topic Starter
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jun 2017 20:05

@eazzy: vermits uw broer zo heel dicht bij U staat :-) , zou U misschien zo goed zijn om hem ook te vragen of zijn opinie dan gebaseerd is op Art 702 (zoals hierboven gekopieerd) ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 22 jun 2017 21:07

@eazzy: vermits uw broer zo heel dicht bij U staat :-) , zou U misschien zo goed zijn om hem ook te vragen of zijn opinie dan gebaseerd is op Art 702 (zoals hierboven gekopieerd) ?
@eazzy verteld flauwe kul
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

DeRedelijkheidZelve
Topic Starter
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jun 2017 16:12

@sloeberken: uw vorig bericht over @eazzy bevat geen argumentatie. Vermits U duidelijk toch wat meer schijnt te weten van juridische kwesties dan een gemiddelde Belg (9000+ berichten, chapeau), zou U misschien toch nader kunnen uitleggen waarom U het bericht van @eazzy zo bestempelde?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”