geurhinder roken

DaniePM
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

geurhinder roken

#1 , 15 jun 2017 20:55

Hallo, had een vraag ivm met geurhinder van sigaretten buitenaf.

Wij wonen in een appartementsgebouw te Antwerpen, tussen onze gebouw en het gebouw van de buren is er een koer die eigendom is van de buren van het gebouw naast ons.

Sinds kort hebben de eigenaars van deze koer de gewoonte gekregen om in deze koer te roken, wij wonen op het eerste verdiep, aangezien het zo'n warme weer is +25graden staan onze ramen open. Wanneer er op deze koer gerookt wordt (zeer regelmatig) komt deze hard doordringende geur in onze appartement binnen. Voor ons niet rokers is dit geur zeer doordringend, blijft ook lang hangen in het app., ik krijg hier ook een droge keel en hoofdpijn van, ik kan niet goed tegen doordringende geuren.

Ik weet dat roken niet illegaal is maar ik zou graag mijn ramen willen opendoen zonder dat er sigaretten geur binnenkomt.
Voor zover ik weet wonen deze rokende buren tussen buren en zouden toch wel rekening moeten houden met mekaar?

Wat kan hier wettelijk aan gedaan worden aangezien ze hun gangetje blijven gaan!
Staat er iets in het wetboek voor zo'n problemen als deze?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 15 jun 2017 21:06

nee, er zijn geen wetteksten die verbieden dat buren hun koertje gebruiken om een sigaret te roken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2017 21:32

mocht daar een wet voor zijn hoeveel terrassen van de horeca zouden dan nog open zijn ?

Iedereen heeft het recht op zijn eigendom om te roken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

buffalo9000
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2017 22:05

Als inwoner centrum Gent, heb ik elke dag af te rekenen met vreemde geuren wanneer mijn ramen openstaan. Het is ten slotte een stad. Dat moet je er bijnemen. Waait toch direct over.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 17 jun 2017 15:50

aangezien het zo'n warme weer is +25graden staan onze ramen open.
Waardoor het binnen ook >25° wordt. 's Nachts -wanneer het buiten frisser is dan binnen- open, als de buitentemperatuur gelijk is aan de binnentemperatuur : ramen dicht.

Fris en rookloos.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 17 jun 2017 23:26

Inderdaad dat is wat een rechtbank en politie ook zullen zeggen. U zal de ramen dicht moeten doen .... hebt u dan nog last dan is het een andere zaak.

Tope
Berichten: 916

#7 , 18 jun 2017 08:32

Ik woon in het centrum van Antwerpen op de 1ste verdieping van een gebouw op de hoek van 2 straten met druk verkeer. Wanneer mijn ramen openstaan, komen de benzine-en dieselgeuren mij zo tegemoet. Bovendien is er onder één van mijn slaapkamerramen een klein afdakje waar mensen uit de regen kunnen staan om te roken. En ik vind dat zulks moet kunnen. Als ik geen geuren wil dan heb ik de vrijheid mijn ramen te sluiten, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt de vrijheden van anderen te beperken. Zo simpel is het!

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 22 jun 2017 13:10

Typische rokersreactie. Ik wil -en kan niet- slapen in een kamer met sigarettenrook. Als ik daardoor mijn ramen moet sluiten, betekent dat dat die rokers nodeloos overlast en gezondheidsproblemen veroorzaken, alleen maar om hun verslaving te kunnen voldoen. Enkele jaren geleden was het doodnormaal dat je rookte op het werk, in restaurants, in cafés,..... Die tijd is gelukkig voorbij. Lucht inademen : geen probleem. Rook uitademen als er andere levende wezens aanwezig zijn is asociaal en een aantasting van de gezondheid van anderen. De overlast is buiten proportie en niet goed te praten. Ik ben ervan overtuigd dat de wetgever zeer binnenkort die opvatting zal huldigen: the times are changing.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8840

#9 , 22 jun 2017 18:53

wetgever kan en zal nooit verbieden dat een persoon in zijn eigen woning, tuin of terras rookt. Dat is wettechnisch gewoon onmogelijk.... Tenzij nicotine via de wetgeving gewoonweg een totaal verboden product wordt, maar ook dat lijkt me niet erg mogelijk.

KJ86
Berichten: 2663

#10 , 22 jun 2017 20:58

Wetgever heeft wel iets voorzien.

Artikel 544 van het burgerlijk wetboek. Stel dat de buren constant roken, waardoor TS op geen enkel moment van de dag zijn ramen kan openen zonder rook binnen te trekken, is het ongemak voldoende ernstig om hinderlijk te zijn.

Ik zou voorstellen dat je de buurman vraagt om enkele uren op een vast tijdstip niet te roken, zodat u de woning kan verluchten.

DaniePM
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jun 2017 17:07

Wetgever heeft wel iets voorzien.

Artikel 544 van het burgerlijk wetboek. Stel dat de buren constant roken, waardoor TS op geen enkel moment van de dag zijn ramen kan openen zonder rook binnen te trekken, is het ongemak voldoende ernstig om hinderlijk te zijn.

Ik zou voorstellen dat je de buurman vraagt om enkele uren op een vast tijdstip niet te roken, zodat u de woning kan verluchten.

Hallo, bedankt voor de tip, is idd een goed idee, maar ik vrees dat hier weinig rekening mee gehouden gaat worden.

DaniePM
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 jun 2017 17:11

Typische rokersreactie. Ik wil -en kan niet- slapen in een kamer met sigarettenrook. Als ik daardoor mijn ramen moet sluiten, betekent dat dat die rokers nodeloos overlast en gezondheidsproblemen veroorzaken, alleen maar om hun verslaving te kunnen voldoen. Enkele jaren geleden was het doodnormaal dat je rookte op het werk, in restaurants, in cafés,..... Die tijd is gelukkig voorbij. Lucht inademen : geen probleem. Rook uitademen als er andere levende wezens aanwezig zijn is asociaal en een aantasting van de gezondheid van anderen. De overlast is buiten proportie en niet goed te praten. Ik ben ervan overtuigd dat de wetgever zeer binnenkort die opvatting zal huldigen: the times are changing.

Je hebt 100% gelijk, de meeste reacties hier zijn duidelijk van rokers, ik ben iemand die altijd rekening houd met de rest, maar andersom is weinig van toepassing. 99% van mijn vrienden roken, dus als ik thuis kom heb ik graag een rookvrij huis, maar de rokers begrijpen dit blijkbaar niet :shock: hehe, maar goed, bedankt voor de reactie!

DaniePM
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 jun 2017 17:12

btw de meeste mensen die roken in deze koer zijn werknemers van het gebouw naast ons. Dus niet enkel inwoners.

eylis
Berichten: 8840

#14 , 23 jun 2017 21:37

dan zal de werkgever u rustig antwoorden, dat gezien het wettelijke rookbeleid, deze bedrijfskoer specifiek aangeduid is als plek waar gerookt mag worden. Artikel 544 is helemaal niet meer bruikbaar. (als het dat al was)

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 23 jun 2017 21:54

Als het een bedrijf is zal werkgever mogelijk moeten zorgen voor een goede afzuiging.
Net zoals een frituur...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”