Burenruzie met recht van doorweg

Violetta123
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Burenruzie met recht van doorweg

#1 , 15 jun 2017 14:53

Hallo,
Eerst even kort samenvatten.
Wij hebben sinds 2 jaar ons huis. Deze kan je enkel bereiken door een uitweg tussen het huis en bijgebouw van de buur. Staat ook zo in akte dat wij een recht van uitweg hebben "voor 4 meter ten beginne van de gravier"
In het begin was alles ok. De buur was op de hoogte van de renovatiewerken end...
De buur staat bekend om met iedereen ruzie te maken ( ook op het politiekantoor zijn ze niet meer te spreken over hem)
Wij hebben vorig jaar de volledige omheining van onze tuin ( naast de bovenvermelde buur) vervangen. Dit moest aangezien alles rot was. Volledig op onze kosten. Wij hebben gevraagd een boom weg te halen, hebben wij ook moeten doen op onze kosten. Tot zover waren wij "de beste buren die hij al gehad had "
Ik weet niet wat er in zijn hoofd omgaat, maar sinds kort is hij bezeten om constant zijn poort dicht te doen aan de uitweg.
Hierbij moet ik wel vermelden dat onze buur zijn eigendom in ZEER erbarmelijke staat bevind! Alles is rot, roestig, lekkend, onkruid woekert enorm tot door onze nieuwe panelen ( die daar enorm van af zien) , om nog maar te zwijgen van de ratten en muizen die lustig op zijn terrein broeden ....
Hij heeft ons al 2 keer uitgedaagd voor een compromis in de vrederechtbank. Hij stuurt telkens zijn advocaat, wij gaan zelf en gaan niet akkoord met zijn poort.
Vrederechter zegt zelf dat de poort niet in de akte beschreven staat en dat hij er echt over moet denken om deze weg te halen. Ik heb ook uitgelegd dat ik me er al verschillende malen serieus aan verwond heb .
Ik ben het nu echt beu, want het is een echte viespeuk die niets onderhoud en ons dan nog behandelt als vuil terwijl wij alle werk en tijd en geld in ons huis steken om er snel met ons kindje van 6 maand oud te kunnen genieten.
Enig advies over welke stappen wij kunnen nemen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 15 jun 2017 15:11

Misschien best een advocaat nemen, dit moet door een vonnis en dwangsom bekrachtigd worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Violetta123
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2017 15:37

Hadden ook al gedacht om er een advocaat op te zetten.
Wat bedoel je met een dwangsom?
Wat wordt eigenlijk gespecifieerd onder recht van uitweg?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 15 jun 2017 16:22

Als het vonnis uitgesproken is en buur moet poort verwijderen, elke dag dat na de betekening vonnis de poort niet verwijderd is moet de buur u een som betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

tira00
Berichten: 929

#5 , 15 jun 2017 17:15

Dacht nochtans dat een poort mag in dit geval, mits het heersend erf (u) een sleutel heeft.
(iedere eigenaar heeft het recht om zijn perceel af te sluiten)

Of er al een vonnis is uitgesproken, daar lees ik niks van bij Ts;

Violetta123
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jun 2017 21:20

Het enige wat gezegd is in het voorstel tot bemiddeling is dat wij niet akkoord gaan met de poort. Ten eerste is die geen 4 meter, zoals in de alte beschreven. Ten tweede is het een zeer oude, gammele poort waar ik me al verschillende keren aan verwond heb. De vrederechter vroeg hem ook of hij zijn poort nie wou verwijderen naar het zien van enkele foto's.
Echt niemand in de straat is gediend met zijn gedrag en zijn "containerpark"
Ik had graag ook geweten of we geen klacht kunnen indienen tegen de verwaarlozing en verloedering.
Wij zijn normaal absoluut geen klagers en hebben noooooit miserie gehad met buren, maar deze persoon is niet te doen.... Ik ben er ook van overtuigd dat hij vaak onze banden leeg laat lopen ( 13 banden in een jaar tijd ???!) maar kan ik natuurlijk niet bewijzen jammergenoeg.
Als we vegen omdat zijn rommel overal waait, klaagt hij ook... Niet te doen

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 15 jun 2017 23:54

Als er een gevaar voor de openbare gezondheid bestaat kan politie en gemeente optreden.
Houden van een stort / afbraak is trouwens aan voorwaarden gebonden.

In jullie gemeenten burenbemiddeling... deze ook eens inschakelen ... bij weigering allemaal elementen in uw voordeel bij vrederechter.

Ook het laten leeglopen van een autoband is vandalisme. Stuk steken is een wanbedrijf dus correctioneel vervolgbaar.

PS waar is de poort aan vastgemaakt gezien blijkbaar een kant uw huis is?

Violetta123
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jun 2017 08:11

Met 2 roestige staken in de grond....

tira00
Berichten: 929

#9 , 16 jun 2017 13:43

Als jullie recht hebben op 4 m. doorgang en de poort is (veel) smaller zou ik beginnen met je doorgang zelf terug open te maken :
artikel 697: "hij aan wie erfdienstbaarheid verschuldigd is, heeft het recht alle werken uit te voeren ie nodig zijn voor het gebruik en het behoud van die erfdienstbaarheid.

Ik heb zelf aan de lijve meegemaakt hoe mensen kunnen pesten met een recht van doorgang.
En ik heb geleerd om het recht in eigen handen te nemen, want zulke mensen stoppen gewoon niet.

Zet hij opnieuw een poort die weer veel te smal is, een procedure voor de vrederechter of opnieuw zelf afbreken.

Violetta123
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 jun 2017 20:08

Jammer om te horen dat er nog zo'n mensen zijn .... Vind het een hele spijtige zaak. Vooral omdat we al duizenden euro's hebben betaald aan schade en opkuiswerk en dan nog te vergeten de omheining die op de scheidinglijn staat en we totaal vernieuwd hebben.
Hopelijk blijft het gepest nu uit. Ik heb allesinds mijn gedacht gezegd tegen hem.
Met de rommel zullen we waarschijnelijk blijven zitten aangezien je hem niet kan verplichten om op te kuisen jammergenoeg.

tira00
Berichten: 929

#11 , 16 jun 2017 22:33

Zeker bestaan er nog zo mensen en het kan soms nog erger.
Er worden soms, bij wijze van spreken, ganse oorlogen uitgevochten als het over recht van uitweg/ doorgang gaat.
Pesterijen van alle soort.
Blijkbaar blijft het veel mensen ergeren dat ze anderen over hun grond moeten laten rijden.
Vrederechters weten dat.
Voordeel is dat je leert opkomen voor je recht, is het niet goedschiks dan maar kwaadschiks (=anders blijf je bezig met dat soort volk)
Zorg dat je zoveel mogelijk artikels uit het Burgerlijk Wetboek ivm recht van doorgang/uitweg uit je hoofd kent, zodat je weet wat je rechten zijn.

Violetta123
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 jun 2017 09:58

Bedankt voor je tips!
Als ze het niet kunnen verdragen, moeten ze er ook niet wonen he ...

Den Deze
Berichten: 28

#13 , 21 jun 2017 10:21

Idd, zoveel mogelijk opzoeken over uw rechten en plichten.
Als je het gevoel hebt dat je precies constant met de zever met je buur bezig bent dan neem je best een advocaat.
Wij hebben dit nu ook gedaan, kost ons uiteindelijk ook weer geld, maar zij kennen de wet als geen ander.
Nooit gedacht dat ik in een burenruzie zou terechtkomen, maar intussen is deze al bijna een jaar aan de gang.
Telkens opnieuw onze eigendom betreden zonder medeweten, oprit versperren met werkmateriaal, beschadigingen van eigendom, overhangende pinnen, etc...
Je kan veel geduld hebben, maar ergens stopt het.

Probeer in der minne iets te regelen, maar als dit niet lukt dan gebruik je de grove(re) middelen.
Denk er maar eens over na als je kind binnen enkele jaren in de tuin speelt en zich lelijk verwondt aan die rommel...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”