Overhangende takken en co

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

Overhangende takken en co

#1 , 13 jun 2017 23:18

Beste

Mijn tuin grenst aan een landbouwperceel.
Ik betrapte daarnet iemand achter mijn tuinhuis, dat op ca. 3 meter van de perceelgrens staat. De persoon was in mijn oud ijzerwerk aan het snuisteren en had er al iets "opzij gezet". Op de vraag wat hij er aan het doen was, antwoordde hij gewoon eens kijken. Het was ook zeker niet de bedoeling om het materiaal dat hij had uitgesorteerd, mee te nemen. Hij was zogezegd de landbouwer en wou wat kleefkruid wegdoen rond een draad (die volledig in mijn tuin stond). Die persoon is ook helemaal niet de landbouwer van het achterliggend perceel, maar wel diens vader.

Ik overweeg om hier mee naar de politie te gaan.

De persoon voerde echter aan dat er een paar takken over hangen op het landbouwperceel en hij tegen een van die takken is gelopen en nu een schrap heeft. Hij zou morgen naar de dokter gaan ermee, en dan de kosten terug laten vorderen.
Van mij mag hij, ik lig er niet wakker van.

Ik heb afgelopen winter drie vierden van de haag en bomen gesnoeid om zo min mogelijk overhangende takken te hebben en het de landbouwer gemakkelijker te maken.

Maar hóe zit het juridisch?
Ben ik verplicht om elke tak die wat over hangt te snoeien?
Wat als een tractor tegen een tak rijdt van een boom die op mij grond staat, en schade heeft?
Of waar kan ik hier meer over vinden?

Mvg
Diederik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jun 2017 17:49

U mag geen overhangende takken hebben op het perceel van uw gebuur.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 14 jun 2017 18:13

De problematiek van "overhangende takken" is specifiek gedefinieerd voor bewoonde gebieden. Maw woningen en tuinen. En inderdaad: overhangende takken moeten gesnoeid worden. Voor landbouwpercelen ligt het vaak nog anders. Best bij de gemeente eens informeren hoe het in jouw streek zit. Voordat de slimmerik met de doktersrekening op de proppen komt, ook bij de politie melding gaan maken van de feiten. Hij stond op jouw terrein, zat in jouw spullen te graaien. Dat mag niet. Met deze melding zal hij een bezoekje krijgen van de wijkagent en dat is meestal voldoende om zijn initiatieven wat in te tomen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”