Omheining buur oprit

Katty_044
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Omheining buur oprit

#1 , 13 jun 2017 19:09

De situatie is als volgt:
Wij hebben enkele jaren gelden een huis gekocht. Onze oprit (aan de voorzijde van ons huis) grenst aan de achtertuin van de buurman (hij woont op een hoek). Onze buur had reeds bij onze aankoop een ondoorzichtige omheining tegen de grens en onze oprit staan, met hiertegen een groene haag. Deze omheining is 1,80 meter hoog en komt tot aan het voetpad. Het begint ons meer en meer te dagen dat dit voor ons een zeer gevaarlijke situatie creeert, aangezien wij geen zicht hebben op het voetpad. Wij hebben zelfs al bijna het kind van onze buur aangereden. Ik vrees dat er ooit echt een accident zal gebeuren.

Twee vragen:
1- kunnen wij vragen aan de buurman de omheining en haag te verlagen? Voor ons is het een oprit, maar voor de buur de achterzijde van zijn tuin.
2- indien er een ongeval gebeurd wegens het slechte zicht, wie is er dan aansprakelijk? Maakt het hierbij uit of wij ooit geklaagd hebben bij de buur?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 13 jun 2017 19:37

Je moet de verkavelingsvoorschriften er op nalezen. Waarschijnlijk verbieden die de omheining van de buur niet. Onder voorbehoud omdat er enkel een beschrijving is: rij achteruit je oprit op en kruipend vooruit vertrekken. Zo doe ik het ook wegens slecht zicht (weliswaar in een rustige straat - ik woon op een hoek en heb zelf alles hoog beplant ;-)

Als er geen voorschriften zijn om uw buur laag te doen verlagen (en t zou me verwonderen dat die er wel zijn) dan ben jij verantwoordelijk bij ongeval. Spiegels plaatsen?

laukeDR
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#3 , 15 jun 2017 22:51

Inderdaad, jouw buurman zal die omheining wellicht mogen laten staan omdat het zijn achtertuin betreft. Je kan natuurlijk altijd proberen om onderling iets overeen te komen, eventueel dat jij bereid bent om daarvoor tussen te komen in de kosten. En anders spiegels plaatsen en heel voorzichtig rijden. Niets aan te doen...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 15 jun 2017 22:59

En waar gaat u die spiegels plaatsen - op openbaar domein mag dat zomaar niet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”