Afloop dak garage buren

sjarking
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Afloop dak garage buren

#1 , 31 mei 2017 22:30

3 jaar geleden kocht ik een bestaande woning uit 1978 met een losstaande dubbele garage met een zadeldak. Die garage staat op mijn grond, maar net tegen de perceelgrens en is voorzien van eigen dakgoten. Blijkbaar hebben mijn buren enkele jaren geleden (na 2011 volgens Google Maps en voor ik het huis kocht in 2014) een houten garage geplaats op een paar centimeter van mijn garagemuur. Op zich heb ik hier geen enkel probleem mee en ik kom ook tot dusver prima overeen met mijn buren. Echter zit ik wel verveeld met het dak van hun garage, die bestaat uit golfplaten zonder dakgoot, met andere woorden, het water loopt tegen mijn garagemuur bij hevige regen. Verder kan ik ook niet meer aan de muur voor herstellingen.

Ik veronderstel dat dit sowieso in strijd is met Art 681 - Dakdrop (Burgerlijk Wetboek). Ik weet echter niet of mijn buren als huurders dit geplaatst hebben of dat hun huisbaas dit gedaan heeft. Ik zie ook geen mogelijkheid voor hun er een goot aan te hangen wegens geen plaats, dus gaat dit grote gevolgen hebben als ik er een punt van maak. Verder heb ik vocht problemen met die muur en de aangrenzende vloer in de garage, mogelijks veroorzaakt door de hoeveelheid water die tegen de muur terecht komt, of onderaan de muur de grond in moet. Ik vermoed verder dat hun garage ook een bouwovertreding is, want het lijkt groter dan 40m2 en het staat op minder dan 3m van de zijgrens, dus het mag niet zonder bouwvergunning. Gezien deze niet op het kadaster staat concludeer ik dat deze niet aangevraagd is.

Wat zegt de wet hierover en hoe pak ik dit best aan?
Kan ik hiervoor vrijblijvend bij de gemeente terecht of riskeer ik dan een ambtenaar achter hun te sturen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 jun 2017 09:07

Je kan gaan informeren bij de gemeente of er inderdaad een bouwvergunning werd afgeleverd.
Vraag zelf eens aan de buur wie die garage gezet heeft, en vertel van uw probleem met muur en vloer.
Komt er geen minnelijke oplossing uit de bus, zal je naar de vrederechter moeten stappen.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 01 jun 2017 11:28

Los van de bouwvergunningsproblematiek : je buur mag geen regenwater laten aflopen op jouw eigendom. Dit doet hij door dat schuin dak. Het dak moet dus al minimaal aangepakt worden dat het volledig naar zijn kant afhelt met inslijping van waterslabben in uw muur zodat je muur droog blijft.

Zoals hierboven geschreven : probeer minnelijk te schikken (buur voert de nodige dakwerken uit) of 't wordt vrederechter.

Reclame

sjarking
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2017 14:04

Bedankt voor de snelle reacties.

@ Sirkii: Dat is een goede suggestie, het dak aanpassen is een optie waar ikzelf nog niet over gedacht heb.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”