probleem chauffageketel in apartement

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

probleem chauffageketel in apartement

#1 , 30 mei 2017 23:46

Mijn huurder contacteerde mij omdat de verwarmingsketel van zijn appartement (die ook instaat voor het sanitair water)
steeds uitvalt. De chauffageman deelt me mee dat het komt omdat verschillende appartementen in de gemeenschappelijke schouw
dubbelwandige buizen hebben laten plaatsen toen ze zijn overgeschakeld op een condenserende ketel.
Hierdoor is de doorsnede van de schouw dermate verkleind dat de ketel van mijn appartement zijn gassen niet meer voldoende kan evacueren
en daardoor in veiigheid gaat. Ik kan ook geen condenserende ketel laten installerenn omdat er niet meer voldoende ruimte in de schouw overblijft voor een bijkomende dubbelwandige afvoer.

Wat kan ik nu doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 31 mei 2017 08:27

Is er een syndicus aangesteld ? De andere eigenaars zijn alvast hun boekje serieus te buiten gegaan door eigen afvoeren te plaatsen in de gemeenschappelijke schouw.

Optie 1 : een dringende VME-vergadering samenroepen en het voorstel op tafel leggen om een gemeenschappelijke afvoer voor condenserende gasketels te plaatsen. Iedereen moet dit doen en 't kost geld.

Optie 2 : De verwijdering van de eigen afvoeren goedkeuren. Diegenen die in een condenserende ketel investeerden moeten dan investeren in een gewone gasbrander (wat nog mag in appartementsgebouwen juist om de dure kost van de schouwaanpassingen te vermijden.

Hoeveel appartementen hebben een condenserende ketel en hoeveel nog een gewone ketel ?

Als je geen gehoor vindt naar de vrederechter om optie 1 of optie 2 af te dwingen (in hoogdringendheid)

Je kan provisoir een electrisch boilertje van bv 10 liter aansluiten op het warmwatercircuit. Dit volstaat voorlopig om te douchen en schotels te wassen maar natuurlijk niet om een bad te vullen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”