Mogen buren mijn afsluiting gebruiken om dieren te houden ?

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

Mogen buren mijn afsluiting gebruiken om dieren te houden ?

#1 , 20 mei 2017 22:58

Onze tuin is volledig omheind met betonnen afsluiting met Bekaert draad . Langs de rechter zijde is de omheining volledig op onze eigendom geplaatst omdat het perceel toen nog niet bebouwd was. Dus die afsluiting is volledig door ons betaald. Ondertussen hebben we buren gekregen , en zijn ze bezig hun tuin aan te leggen . Op een deel zijn ze van plan om geiten te houden. Ik vraag me af of ze zomaar mijn omheining mogen gebruiken om dieren achter te houden en wat gebeurt er wanneer deze dieren de omheining beschadigen ? Kan ik eisen dat ze in de kosten van de afsluiting moeten tussenkomen ? En als ze niet willen eventueel eisen dat ze een eigen afsluiting moeten plaatsen daar waar de dieren lopen ? Kan iemand me raad geven ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2017 23:17

Jouw buren moeten er voor zorgen dat hun dieren nergens schade kunnen veroorzaken. Zij moeten dus een afsluiting plaatsen op hun kosten en op hun terrein ...

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 21 mei 2017 08:16

Stel dat ze géén afsluiting plaatsen op de zone waar de dieren lopen en de dieren richten gėėn schade aan , moeten ze dan sowieso de helft van mijnafsluiting betalen (omdat ze die gebruiken) of dienen ze er zelf nog een afsluiting ervoor plaatsen ?

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 21 mei 2017 09:30

Jouw buren moeten er voor zorgen dat hun dieren nergens schade kunnen veroorzaken. Zij moeten dus een afsluiting plaatsen op hun kosten en op hun terrein ...
Bestaat er een wetgeving dat ze een aparte omheining moeten bijzetten voordat er schade is?

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 21 mei 2017 09:53

Ik vind niet veel terug over deze wetgeving daarom dat ik graag zou weten wat mijn rechten zijn vooraleer ik ga onderhandelen met de buren , ik zou natuurlijk niet graag de relatie verstoren voor een afsluiting . Alleen zou ik het maar fair vinden dat ze voor het deel dat ze gebruiken om dieren te houden in de kosten delen. Stel dat mijn afsluiting er niet stond moesten ze sowieso zelf er een plaatsen . Moeten ze een omheining extra plaatsen voor mijn afsluiting te beschermen of dienen ze gewoon tussen te komen in de kosten of kan ik niets eisen , ik geraak er niet goed uit .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mei 2017 09:59

Normaal spant men toch een elektro draad voor je omheining, allez mijn zoon doet dit toch voor zijn schapen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 21 mei 2017 15:10

de buur is verplicht een eigen afsluiting te plaatsen die er voor zorgt dat zijn dieren aan jouw afsluiting zelfs niet kunnen sabbelen. Geiten kunnen de afsluiting ook gebruiken als schuurpaal (tegen de jeuk) en dan kan de draad doorhangen of beschadigd raken na een tijd. Het mogelijke contact tussen de dieren én jouw afsluiting moet 100% preventief verhinderd worden. Waarom? Jouw omheining staat op jouw terrein en elk levend wezen van de buur of dat nu kinderen, dieren of robots zijn mag aan jou bezittingen niet raken. Het argument dat op dit ogenblik de dieren géén schade zullen aanrichten is geen argument, want een goed huisvader moet er voor zorgen dat zijn levende have niet op of aan het privébezit van een andere eigenaar kan zitten. Dus ofwel zet de buur een permanente geitenhoeder in zijn tuin die de geitjes van jouw draad wegjaagt, ofwel zet hij zijn eigen afsluiting. Leg dit vriendelijk aan de toekomstige geitenhouder uit. Zeg hem dat hij zich ook bij een juridisch deskundige kan informeren. Zeg hem dat je dit vooral ook meldt omdat je in de toekomst de goede realtie wil blijven onderhouden en anders elk schadegeval aan de draad uiteraard rechtstreeks naar de buur zou leiden.

katwezel
Berichten: 375

#8 , 21 mei 2017 18:02

@denlowie , elektrodraad is zover ik het weet niet toegelaten voor particulieren

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mei 2017 18:29

@denlowie , elektrodraad is zover ik het weet niet toegelaten voor particulieren
Ik woon nu op den boerenbuiten pal op een dijk in de polder, en ik zie dit hier toch overal, voor hun schapen, en dit word overal verkocht voor de particulieren.

zie maar eens op deze site

https://www.gallagher.eu/nl_be/schapen-afrastering

http://www.schrikdraad-expert.be/voor-w ... -en-geiten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

katwezel
Berichten: 375

#10 , 21 mei 2017 19:19

@denlowie ik was een beetje te snel , het mag dus wel maar best het arei art 61 nazien voor de afstanden , grts

tira00
Berichten: 929

#11 , 22 mei 2017 10:26

"de buur is verplicht een eigen afsluiting te plaatsen "

Stel dat Ts. nu naar politie gaat om een klacht in te dienen.
Op basis van welke wetgeving kan politie dan optreden zolang er niks is kapot gemaakt?

Voor zover ik weet is er niks.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 22 mei 2017 14:56

Is een burgerlijk geschil zolang de afsluiting niet is beschadigd. Als TS dit wil laten beslechten, dan moet hij bij de vrederechter zijn, niet bij de politie.
"sowieso" schrijf je zo.

eylis
Berichten: 8840

#13 , 22 mei 2017 22:00

je kan wel degelijk klacht neerleggen bij de politie als de buur zijn dieren niet afschermt van jouw tuinomheining. als goed huisvader moet hij zijn erfdieren beheren en beletten van vrij los te lopen. Om een gelijkaardig voorbeeld te geven: zelfs al bijt je hond niemand, als je met je hond zonder leiband over de straat wandelt kan de politie je een boete geven omdat je hond onbeheerd rondloopt. Als de buur geen omheining zet lopen de geiten per definitie los en raken ze aan jouw eigendom. Jouw omheining is jouw eigendom, en daar moeten de dieren onder zijn hoede strikt genomen afblijven. Het feit dat de dieren aan de omheining kunnen raken is al een overtreding. één uitzondering zijn katten: die mogen vrij overal in en uit.

tobyke
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 mei 2017 20:23

Beetje off topic maar een heel praktisch vraagje in dit geval: als beide buren een volledig gesloten omheining plaatsen met bekaertdraad, wie en vooral hoe moet de ruimte dan onderhouden worden die ertussen ontstaat? Daar gaat na verloop van tijd toch onkruid komen te staan, en niemand kan daar dan toch nog aan? (wij zitten namelijk met dit probleem...)

eylis
Berichten: 8840

#15 , 23 mei 2017 20:43

In geval van paarden en vee, laat je sowieso 50 cm tussen de beide afsluitingen, want het is de bedoeling dat de dieren niet aan de overkant aan de andere afsluitng kunnen raken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”