Omheining op scheidingslijn

jdw78
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Omheining op scheidingslijn

#1 , 12 mei 2017 17:13

Beste,

Aan weerzijden van onze woning staat een oude omheining (betonpaal met groene bekaertdraad). Aan de ene zijde is er een betonnen paal kapot, de draad is schuingetrokken, hier en daar betonschade, ... kortom we overwegen om deze te vervangen. Alleen heeft onze buur daar geen zin in. Wat kunnen we nu doen?

Is hij verplicht? En zoja, hoe pak je dat dan juridisch aan?
of. Zet ik bv. een nieuwe draad, maar dan op mijn eigen deel. Hoeveel afstand moet ik dan bewaren tovde oude draad, enz...

Hopelijk kan ik hier wat raad krijgen?


Alvast bedankt


jdw78

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 mei 2017 17:19

Op de rand van uw grond kan en mag u een eigen afsluiting plaatsen.
Of je bouwt op eigen kosten een nieuwe afsluiting op de scheiding indien buur daarmee akkoord gaat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2017 21:14

Tussenkomst kan je enkel afdwingen in de steden en de voorsteden (rechter bepaalt in de praktijk wat een stad of voorstad is) voor een dichte afsluiting (muur of betonnen platen) (art. 663 BW). Niet voor draadafsluiting, houten afsluiting, haag.
Zonder goedkeuring van de buurman kan je niet op de scheidingslijn plaatsen. Wel op jouw perceel.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Kenny_524
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2018 19:39

Beste,

Ik heb op de scheiding betonnen platen staan die ik weg wil,
mijn huis staat van 1955 en ik schat die omheining ook zoiets. Nu was ik eraan begonnen en de buurman verschoot en denkt dat die omheining gezamelijk is, alleen is zijn huis jonger. Ik vermoed dat die scheiding er al stond voor zijn huis er was. Wat moet ik nu doen?
En hoe kan ik weten dat die betonnen scheiding gezamelijk is?

Mvg, kenny

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”