Bouwovertreding of niet

jdw78
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bouwovertreding of niet

#1 , 12 mei 2017 16:55

Beste,

Ik begeef me hier een beetje in het land der blinden, en hoop wat klaarheid te krijgen :-)
Sinds jaar en dag denken wij te wonen in een halfopen bewoning.
Als we het kadastraalinkomen moeten betalen staat deze omschrijving toch op de brief.

Rechts is onze woning aangebouwd, Links loopt ons huis tot aan de scheidingslijn. Bij de verbouwing van ons plat dak ll ontdekte we dat onze linker buur zijn garage aangebouwd heeft aan ons huis en heeft de roofing van zijn dak aan ons huis vastgemaakt.

Enkele vraagjes:
1. mocht het huis in het verleden tot aan de scheidingslijn gebouwd zijn?
2. mag mijn buur zonder mijn medeweten zijn roofing aan mijn huis bevestigen
3. wat kan ik hieraan doen?

Welke raadsman kan me hierbij assisteren?

Dank voor jullie info.


mvg,

jdw78

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 mei 2017 17:12

Eerst een opmerking/vraag: hoe komt het dat jullie die garage niet eerder hebben zien staan? Waren jullie
dan zo blind in het land der blinden?

Aangezien jullie huis aan beide zijden tot op de scheiding staat is het geen halfopenbebouwing.
Want bij een halfopen bebouwing kan men aan één zijde langs het huis lopen op eigen grond.
Of tot op de scheiding mocht worden gebouwd kunnen wij niet weten, we kennen de
bouwvoorschriften niet.
Blijkbaar staat de garage tegen de muur op de scheiding gebouwd. Of dat mag of niet en of de roofing tegen jullie
zijgevel mag geplaatst zijn hangt af van het feit of die muur ooit al of niet gemeen is gemaakt.
Dat weten wij hier uiteraard ook niet.

Daarom is het zoals je zegt, we bevinden ons hier in het land van de blinden.

Je zal bij de gemeente inlichtingen moeten vragen ivm de bouwvoorschriften en de bouwvergunning van uw huis.

"wat kan ik hieraan doen?"

Tja, als je een halfopen bebouwing wenst moet je aan de linkerkant uw huis drie meter smaller maken denk ik.
Stel de vraag aan de gemeenteambtenaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 mei 2017 19:54

Als de buur zijn garage heeft aangebouwd moet hij de gebruikte oppervlakte van de muur van jullie overkopen (althans de helft)
Hij moest wel de toestemming vragen aan jullie.
Een aanpassing van het KI zal er meer dan waarschijnlijk niet van komen

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”