Draadafsluiting verplicht op 50 cm

ypsilon1972
Topic Starter
Berichten: 63

Draadafsluiting verplicht op 50 cm

#1 , 11 mei 2017 00:43

Volgens de gemeente moet ik minstens 50 cm van de perceelgrens blijven als ik een bekaert draadafsluiting wil plaatsen. Enkel mits akkoord van de buren mag het korter gezet worden. Mag de gemeentelijke regelgeving afwijken van het veldwetboek dat zegt dat je een draadafsluiting tegen de perceelgrens mag zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mei 2017 09:50

Uiteraard. Specifieke wetgeving (in dit geval hoogstwaarschijnlijk RUP of verkaveling) overruled algemene wetgeving.

Vergelijk het met het verkeer; de algemene regel is dat in de bebouwde kom voorrang van rechts geldt, en toch geldt niet overal voorrang van rechts omdat men hier op specifieke plaatsen van af wijkt door bijvoorbeeld verkeersborden.

En kom niet af met; twee straten verder mag het wel. Want één; wie weet heeft die buur het wel gedaan zonder de juiste toestemming en twee; het kan zijn dat die buur in een ander gebied ligt :D

tira00
Berichten: 929

#3 , 11 mei 2017 10:03

Niet echt praktisch: wie gaat dan die 50 cm achter de draad onderhouden?
Telkens aan de buurman moeten vragen of je op zijn perceel mag komen om dat stukje te schoffelen?

Ik zou alleen al daarom proberen om toch een akkoord met de buren te krijgen (op papier) om de draad korter tegen de grens te zetten.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 mei 2017 12:33

https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... eidingding.
Dat is enkel voor hagen. Een afsluiting mag je plaatsen op de scheiding. Indien buurman niet akkoord is mag je ze zetten op een paar cm naast de scheiding. (en buurman mag er NIETS aan vasthechten)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 11 mei 2017 12:34

https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... eidingding.
Dat is enkel voor hagen. Een afsluiting mag je plaatsen op de scheiding. Indien buurman niet akkoord is mag je ze zetten op een paar cm naast de scheiding. (en buurman mag er NIETS aan vasthechten)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 11 mei 2017 19:17

Kan niet het geval zijn voor draad. Anders zou er een no-men's land van 1 meter breed ontstaan tussen de eigendommen.

Maar vermoedelijk geeft mijn buikgevoel weer het antwoord: TS wil KLIMPLANTEN langs die draad laten groeien, en ja, dan is de afstand
die geldt voor een haag hier ook van toepassing.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 11 mei 2017 22:41

Quid als het een weide betreft met dieren op?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 11 mei 2017 22:50

Quid als het een weide betreft met dieren op?
Ver genoeg zodat de dieren de planten van de buurman niet opeten.
Of de buurman bijten.
Maar in woonwijken zijn er meestal geen weiden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 12 mei 2017 15:13

[
Ver genoeg zodat de dieren de planten van de buurman niet opeten.
Of de buurman bijten.
.
Hopelijk heb je dan geen giraffe gekocht, want dan blijft er geen grond meer over als je langs alle kanten 5 meter van de buur moet afblijven :lol:

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 mei 2017 16:12

https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... eidingding.
Dat is enkel voor hagen. Een afsluiting mag je plaatsen op de scheiding. Indien buurman niet akkoord is mag je ze zetten op een paar cm naast de scheiding. (en buurman mag er NIETS aan vasthechten)
Mava, nogmaals, dit is algemene wetgeving. Kan perfect overruled worden door bijvoorbeeld een RUP of verkavelingsvoorschrift dat geldt op TS zijn/haar adres!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 mei 2017 16:20

TS wil KLIMPLANTEN langs die draad laten groeien,
Waaruit leidt jij dit af? Of is het 100% "buikgevoel"? TS heeft geen enkele "hint" gegeven dat hij dit van plan is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 15 mei 2017 16:27

TS wil KLIMPLANTEN langs die draad laten groeien,
Waaruit leidt jij dit af? Of is het 100% "buikgevoel"? TS heeft geen enkele "hint" gegeven dat hij dit van plan is.
Omdat het een zinnige verklaring kan zijn.
Ja, buikgevoel of intuitie, dat schreef ik erbij.
Ook psychologisch inzicht misschien (TSsen die vragen stellen ....en de cruciale details weglaten, nog niet gemerkt dat het veel voorkomt?).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 mei 2017 16:30

TSsen die vragen stellen ....en de cruciale details weglaten, nog niet gemerkt dat het veel voorkomt?
Ja, maar in veel gevallen staat er dan wel iets dat naar die details verwijst. In dit geval mis ik iedere verwijzing of hint naar klimplanten, hoor... Misschien moet de TS even laten weten of er klimplanten in het spel zijn of niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 15 mei 2017 20:25

[

Mava, nogmaals, dit is algemene wetgeving. Kan perfect overruled worden door bijvoorbeeld een RUP of verkavelingsvoorschrift dat geldt op TS zijn/haar adres!
Er is geen enkele wetgeving die zal verbieden dat een draadafsluiting niet op de scheiding mag staan. Als buurman niet wil mag je die op 1 cm van die scheiding op uw grond zetten en daar kan geen enkel RUP of verkavelingsvergunning een eind aan maken. Wie wordt dan eigenaar van die 1 meter tussen beide afsluitingen? Het gaat hier dus niet over een haag.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”