Overhangende takken

22*07
Topic Starter
Berichten: 7

Overhangende takken

#1 , 09 mei 2017 10:00

Graag had ik geweten of de eigenaar verplicht kan worden om de overhangende takken zelf te snoeien.
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 09 mei 2017 11:24

Best eerst met buur een goed gesprek aanknopen, niet akkoord stuur je hem een AS.

Hier ook eens lezen: http://www.elfri.be/het-veldwetboek-en-de-burenhinder
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Den Deze
Berichten: 28

#3 , 18 mei 2017 16:11

Hier hetzelfde.
Wij leven al een jaar in onmin met onze buurman omdat hij onze tuin aanziet als het verlengde van zijn perceel.

Mijn buurman heeft een boom staan die reeds meer dan 5 meter over de perceelsgrens hangt en dewelke een soort hars afgeeft, wat vrij moeilijk van onze wagens is te verwijderen.
Ook heeft hij recent een nieuwe boom bijgeplaatst, vlak voor de ramen van onze woonkamer.
Zijn haag werd ook al 2 jaar niet meer geschoren en groeit nu over de perceelsgrens, inclusief zijn onkruid en andere struiken.

Ik ben van plan om hem hiervoor in gebreke te stellen.
Veel gehoor verwacht ik niet en zal dit iets voor de vrederechter worden.
Kan een vrederechter via minnelijke schikking mijn buurman verplichten om zijn groen te onderhouden?
Of is dit pas bij een dagvaarding (waarbij het wel aardig wat geld kost om dit te doen)?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 mei 2017 16:28

.
Kan een vrederechter via minnelijke schikking mijn buurman verplichten om zijn groen te onderhouden?
neen. als buurman niet komt opdagen of hij is niet akkoord met het voorstel van de VR, sta je nog nergens.
Best buurman terdege in gebreke stellen en daarna dagvaarden bij VR. Je hoeft hiervoor zelfs geen advocaat te nemen, en het kost ook nog nieteens zoveel. Met duidelijke documentatie (foto's). Mogelijks komt VR persoonlijk (met zijn griffier) bij u thuis kijken.

willyboy
Berichten: 897

#5 , 18 mei 2017 16:43

Een bezoek van de vrederechter om naar die boom te komen kijken was verleden jaar 52 euro .
Een simpele dagvaarding is rond 200 euro .
Zonder dagvaarding is de buur niet verplicht naar het vredegerecht te komen .
Het is te hopen dat vrederechter geen expert laat opdraven op uw kosten .
Hopelijk komt er geen advocaat aan te pas van 150 euro/uur +Btw

Den Deze
Berichten: 28

#6 , 18 mei 2017 17:32

Waarom zou er een expert moeten komen?
Als ik alles kan aantonen via foto's en mét aanduiding van de perceelsgrens dan is er toch geen probleem?
En 200 euro begint eerlijk gezegd ook al wel te tellen voor een nalatigheid van een buur...
Bij een dagvaarding lijkt het me best om toch een advocaat onder de arm te nemen? Al was het maar voor de opstelling van de dagvaarding.

willyboy
Berichten: 897

#7 , 19 mei 2017 08:18

Een opstelling van dagvaarding kan zonder advocaat .

Den Deze
Berichten: 28

#8 , 20 mei 2017 10:43

Dan is het de gerechtsdeurwaarder die ons kan helpen voor het opstellen van een dagvaarding?
Geen ervaring mee, maar heb al wel gelezen dat daar vrij veel moet instaan?
Ergens heb ik ook het gevoel dat we benadeeld zijn ingeval we geen advocaat nemen.
Zoals reeds vermeld leven wij al een jaar in onmin met onze buur.
Wegens het niet respecteren van de perceelsgrens voor de plaatsing van een 'afsluiting' naast een levende haag (via onze eigendom) hebben we dit aan hem aangegeven.
Ipv een gesprek tussen 2 buren kregen we een brief van zijn advocate...
Intussen zijn dit reeds meerdere brieven geworden.

willyboy
Berichten: 897

#9 , 20 mei 2017 10:55

De deurwaarde helpt je met dagvaarding op te stellen .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”