Advies ivm herstelling gemene muur

ElGargamel
Topic Starter
Berichten: 39

Advies ivm herstelling gemene muur

#1 , 05 mei 2017 23:48

Hallo,

Ik hoop dat ik hier op het juiste adres ben. Ik ben op zoek naar advies ivm herstellingen aan een gemene muur.

Wij hebben vorig jaar in de zomer een rijwoning gekocht en bij de renovatie van de tuin hebben we gemerkt dat aan 1 zijde van de scheidingsmuur in de tuin er rotte bakstenen zitten. Een geval dat toch redelijk spoedig hersteld moet worden om verdere schade te voorkomen.

Nu heb ik begrepen dat voor herstelling van een gemene muur, beide eigenaars moet voorzien in de kosten (klopt dit?). In dit geval steunt de meur ook aan een gebouw van de buurman, dus kan hij niet van zijn recht afzien.

Nu wou ik hier vragen wat de correcte procedure is om dit te bespreken met je buurman, en hoe zet je zo'n overeenkomst op papier, en wat mag ik zeker niet vergeten? Gemene muren zijn een delicaat punt, en ik wil een goede relatie behouden met mijn buren (we wonen er nog maar net). En vragen om mee te betalen in de kosten, is nooit leuk om te doen... wat kunnen jullie me aanraden?

Zie foto hier: http://imgur.com/a/pKac8

De herstelling is aan de linkermuur, net voor de compostbak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 mei 2017 09:14

Zal die herstelling gebeuren op de volle dikte van de muur, of enkel maar aan uw kant.
Als je enkel raakt aan uw deel, moet je geen toestemming vragen..
Als er geen schade is aan de buur zijn kant maar je moet daarom wel de muur op zijn volle dikte aanpakken, moet je hem wel op de hoogte houden, maar hij moet niet tussenkomen (denk ik),

ElGargamel
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 06 mei 2017 14:43

Als het een gemene muur is, kun je dan nog spreken van "hun" en "onze" kant?

Het is moeilijk te evalueren wat de schade is aan de kant van onze buur, want hun woning is vreemd genoeg hoger, dus hun terras komt hoger uit dan onze tuin, dus zij kunnen niet op dezelfde hoogte aan de onderzijde kijken op die muur.

Er is wel een deel van de muur (op de foto dichter bij het huis linksonder waar nu die struik staat) waar er nog schade is en duidelijk vocht schade. De andere zijde van die muur is een deel van de buren hun keuken en daar is bij hun duidelijk wel vocht in de muur (op een hoger niveau dan bij ons omdat hun huis hoger ligt).

Zij hadden dit blijkbaar al eens aangekaart bij hun verzekering maar die kwam daar blijkbaar niet in tussen.

Het is duidelijk een vochtprobleem. Voor ons is dat minder een ramp want de gehele muur aan onze zijde is tuin/terras, maar voor hun is een deel hun keuken.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 mei 2017 15:51

Mogelijks optrekkend vocht. Kan enkel hersteld worden door injecteren van de muur, en dat is natuurlijk door beiden te betalen. Verzekering komt hier niet in tussen, want het is geen gevolgschade van een schadegeval, maar slechte bouwwijze of sleet. Na het injecteren kan je de muur dan bezetten met een cemetbepleistering. Als de muur nog stabiel genoeg is zou je er ook een bekleding van hout of leien kunnen tegen zetten. Hiervoor moet buurman geen toestemming geven., en ook niet tussenkomen.

ElGargamel
Topic Starter
Berichten: 39

#5 , 07 mei 2017 08:43

Oké bedankt voor de info.

Hoe wordt dit doorgaans geregeld? Ik laat bv 2 offertes opmaken en we kiezen samen met de buurman voor welke offerte we gaan en met welke timing?

Hoe moet de factuur dan opgesteld worden? Is dat 1 factuur en betaalt 1 partij, want hoe heb je zekerheid dat de andere partij zich aan de afspraak houdt? Of zijn dat 2 facturen, elk met de helft van de originele offerte?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 07 mei 2017 15:34

Voor je werken begint moet je eerst een akkoord afsluiten met u buur, is hij niet akkoord dan zal je dit moeten bekomen via de rechtbank om de kosten te delen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 mei 2017 18:53

indien beiden akkoord, laat dat dan op papier zetten en te ondertekenen door beide partijen. Hoe de facturatie verloopt met je regelen met de aannemer

ElGargamel
Topic Starter
Berichten: 39

#8 , 07 mei 2017 19:15

indien beiden akkoord, laat dat dan op papier zetten en te ondertekenen door beide partijen. Hoe de facturatie verloopt met je regelen met de aannemer
Hoe zet je zo'n akkoord geldig op papier?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 07 mei 2017 19:48

indien beiden akkoord, laat dat dan op papier zetten en te ondertekenen door beide partijen. Hoe de facturatie verloopt met je regelen met de aannemer
Hoe zet je zo'n akkoord geldig op papier?
met een pen :lol:

ElGargamel
Topic Starter
Berichten: 39

#10 , 11 mei 2017 10:36

indien beiden akkoord, laat dat dan op papier zetten en te ondertekenen door beide partijen. Hoe de facturatie verloopt met je regelen met de aannemer
Hoe zet je zo'n akkoord geldig op papier?
met een pen :lol:
Slecht idee! Ik heb een vreselijk handschrift...

Serieus, kun je me een vb geven van hoe dat akkoord verwoord moet worden?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”