Blote eigenaar > Gewaarborgd Wonen?

sp1711
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Blote eigenaar > Gewaarborgd Wonen?

#1 , 21 apr 2017 11:02

Beste Juridisch Forum,

Anderhalf jaar geleden is mijn ouderlijk huis verkocht. Mijn ouders zijn vele jaren geleden gescheiden en in het document van de scheiding stond dat als we het ouderlijk huis zouden verkopen, ik hier de helft van zou krijgen.

Het ouderlijk huis is verkocht om een nieuwbouw appartement te kopen voor mijn moeder.

Er werd mij toen geadviseerd om de naakte eigendom te nemen, en mijn moeder het vruchtgebruik.

Ondertussen zijn we een dik jaar verder, ik heb een relatie van meerdere jaren en we willen graag een huis kopen.
We hebben gisteren een bod gedaan, en het werd aanvaard.

Ondertussen ben ik wel te weten gekomen dat ik door die naakte eigendom niet kan genieten van klein beschrijf, mijn vriendin wél, dus niet zoooo'n groot probleem.

Ook het abbattement valt weg. Het zij zo.

Wat ik me nu wel afvraag: maak ik nog aanspraak op de verzekering "Gewaarborgd Wonen" ?

Ik heb namelijk geen relatie met het bovenstaande appartement buiten dat ik dat als blote eigendom heb.
Bovendien kan ik mij ook niet inbeelden dat een goede notaris zou aanbevelen om de blote eigendom te nemen "voor later" zonder aan de gevolgen voor mijn leven te denken in tussentijd. Mijn moeder is net de 50 gepasseerd, over successierechten etc moet niet gedacht worden. Wel hoe dit de kansen en zekerheid bij het kopen van een eigen huis in gedrang brengt.

Kunnen jullie mij hier meer over vertellen en eventueel adviseren?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 21 apr 2017 15:54

Je kan dat zelf terugvinden door op de site gewaarborgd wonen de tekst op te vragen van het Vlaams Besluit terzake
Zolang je geen volle eigenaar of vruchtgebruiker bent is er geen probleem.

"geen andere woning volledig in volle eigendom of volledig in vruchtgebruik hebben op de aanvraagdatum, tenzij het gaat om een woning die het voorwerp is van de toepassing van artikel 19 van de Vlaamse Wooncode of van een onteigeningsbesluit; "
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”