Waterschade buren, bij wijzigen eigenaar

TweeSponsjesGraag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Waterschade buren, bij wijzigen eigenaar

#1 , 14 apr 2017 22:04

Geachten,

Wij zijn van plan een huis te kopen, bod werd aanvaard, compromis is nog niet getekend, maar ik hoor nu van de buur dat hij een proces aan het voorbereiden is tegen de huidige eigenaar wegens waterschade door nalatigheid. Het probleem is ondertussen opgelost - een lekkende goot - maar de vorige eigenaar heeft 't (blijkbaar) lang laten aanslepen waardoor er veel schade was.

Wij willen wel degelijk nog steeds 't huis kopen, maar hoe zit zoiets juridisch in elkaar? Kan ik door de buur op de een of andere manier aansprakelijk gesteld worden voor de schade, of kan die dat alleen op de huidige eigenaar verhalen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 apr 2017 22:14

Neen. Toen de schade is veroorzaakt was u immers niet de eigenaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 14 apr 2017 23:26

U heb een bod uitgebracht dat aanvaard is, je kan daar niet meer onderuit. Schade is tussen de buur en de oude eigenaar, u bent daar geen partij in.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

TweeSponsjesGraag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2017 09:22

Bedankt voor 't antwoord!

Ik zal 't sowieso nog eens opbrengen bij de notaris maar dit is alvast een geruststelling.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 apr 2017 11:24

Je zou in het compromis nog kunnen laten opnemen dat de vergoedingen van de schade ten laste vallen van de verkoper.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 15 apr 2017 13:13

Klopt zeker al uw notaris in kennis stellen die kan dan al contact opnemen met confrater tegenpartij.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”