Overlast dieren - welk bewijs nodig?

MarcC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overlast dieren - welk bewijs nodig?

#1 , 14 apr 2017 15:18

Mijn buurvrouw (rustige woonwijk waar de huizen op 10 meter van elkaar staan) heeft een paar ganzen. Hun waterbak, waar die beestjes dus hoofdzakelijk verblijven, staat op het einde van buurvrouw haar tuin op amper 10m van onze living- en slaapkamervenster. Ganzen zijn wilde dieren dus deze maken 24/7 te pas en te onpas lawaai - welgekende luide en hoge tonen. Ik heb al proberen praten, mailen met de dame, geen interesse om iets aan de zaak te doen. Ook de wijkagent is langs geweest, erkent mijn probleem, is gaan praten en ook zij gaven aan dat ze geen medewerking van de buur verwachten (staat ook zo in hun dossier waar ik afschrift van gekregen heb). In tegendeel, ik zie dat ze er nu zelfs nog een kippenhok hebben bijgezet ook.

Rest mij dus enkel nog het vredegerecht. Los van het feit dat er absoluut geen medewerking is, is ze in strijd met het GAS reglement (onvoldoende maatregelen getroffen om overlast te vermijden) en zal ik me beroepen op art. 544 en 1382 B.W. Ik weet dat ik idealiter een officiële vaststelling zou moeten kunnen hebben van de politie van het lawaai van de ganzen maar dat is zeer moeilijk gezien dit meestal zeer kort van duur is en helemaal niet voorspelbaar is. Politie zegt wel "bel ons elke keer ze lawaai maken" maar dan nog is er geen garantie dat ze het nog zullen doen wanneer ze hier zijn - ik wil die mensen ook niet tot last zijn. Ik heb de voorbije weken wel al enkele filmpjes gemaakt met m'n smartphone waar alles zeer duidelijk hoorbaar is, zowel binnenshuis als buitenshuis. Is dit aanvaardbaar en voldoende bewijsmateriaal? Zijn er andere zaken die ik best verzamel alvorens tot actie over te gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#2 , 19 apr 2017 00:47

Nee. De geluiden op de filmpjes kunnen ook best geluiden van uw televisie zijn of van wat anders. Aan getuigenissen van andere buurtbewoners heeft u meer. Het lijkt me dat als u erg last van heeft, dat ook andere geburen er last van hebben.

Ook de politie kan vaststellen dat er sprake is van geluidsoverlast en de feitenrechter ook. Verder spreekt natuurlijk in uw voordeel dat ganzen geen geschikte dieren zijn om in een woonwijk te houden, maar uiteindelijk zult u moeten bewijzen dat de ganzen van uw buren veel overlast veroorzaken.

tira00
Berichten: 929

#3 , 19 apr 2017 09:37

Niet alle ganzen zijn wilde ganzen.

Reclame

MarcC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2017 12:25

Een van de filmpjes is gewoon ik die buiten mijn tuin film waarop de ganzen duidelijk en luid te horen zijn, vooral wanneer ik naar het deel van mijn tuin ga waar ze 't dichtst zitten. Dat zoiets manipuleerbaar is en dat dit in sommige zaken niet gebruikt kan worden kan ik gerust inkomen, maar in dit geval?

Afin, alleszins wel een goed idee om andere buren hier ook over aan te spreken. Of ze gaan willen een getuigenis afleggen is natuurlijk weer een andere zaak.

Jackrussell
Berichten: 701

#5 , 08 mei 2017 18:33

Niet alle ganzen zijn wilde ganzen.
Dan nog is een gans geen geschikt dier om in een woonwijk te houden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”