Gemene muur beschermen

PolleGazon
Topic Starter
Berichten: 5

Gemene muur beschermen

#1 , 13 apr 2017 20:28

Er zijn op dit forum al veel discussies gevoerd over gemene muren maar via de zoekfunctie heb ik geen antwoord gevonden op mijn vraag. Wij zijn volledige eigenaar van een gemene muur die zo'n 45 jaar geleden "te paard" is gebouwd (= de helft op ons perceel en de andere helft op het perceel van de buren). De buren hebben (nog) niets tegen de muur gebouwd en hebben dus ook geen muurovername gedaan. Het is een volle muur die bestaat uit snelbouw en die aan de buitenzijde niet beschermd is. Het gevolg is dat we nu problemen hebben met waterinfiltratie en schimmel. De vraag is of wij op onze kosten aan de buitenzijde (dus bij de buren) de nodige bescherming mogen plaatsen, zonder expliciete toelating van de buren ? De buren zullen alles doen om dit te verhinderen, maar ik wil weten wat mijn rechten zijn. Kan ik zowel isolatie als bescherming tegen regen aanbrengen zonder hiervoor toelating te vragen of te krijgen van de buren ? Wat zou de maximaal toegelaten dikte zijn van de muurbekleding ? Alvast bedankt voor advies en/of verwijzing naar de relevante wetgeving.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 13 apr 2017 22:25

Hier al eens lezen.

Bij mijn weten als de buur de muur niet heeft overgenomen - kan u die wel herstellen vb epoxyverf of een waterdichtingslaag opzetten.
U hebt nl ook ladderrecht.

PolleGazon
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 13 apr 2017 23:27

@ Franciscus : bedankt voor je reactie. Wou jij nog een link posten ("Hier al eens lezen") ? Weet je of er enkel een waterdichtingslaag op kan, of ook isolatie en hoe dik die zou mogen zijn ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 13 apr 2017 23:45

Hier dan eens lezen
http://www.elfri.be/gemene-muur
:D

Zonder zijn toestemming zal u niet mogen isoleren boven zijn grond.
Mogelijk wel mits vergunning en of toelating rechtbank.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 apr 2017 08:53

Zelfs met een ladderrecht zal je toestemming moeten vragen aan de buur om uw ladder te zetten op zijn grond. Weigert hij dat, dan zal het rechtbank worden.

PolleGazon
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 14 apr 2017 17:57

Oei, de eerste reacties zijn niet veelbelovend. Ik dacht dat ik meer rechten had om de muur te beschermen tegen weersinvloeden (regen => bedekking ; koude => isolatie). Wat zijn de kansen dat een rechter zowel isolatie als waterdichting zal toelaten ? Is daarover al rechtspraak beschikbaar ?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 14 apr 2017 20:05

Waterdichting zal hij steeds toelaten in de vorm van leien, roofing of waterdichte coating. Isolatie is een ander verhaal, gezien je hier merkelijk verder over de grond van de buur komt. Hij zal in ieder geval zijn toestemming moeten geven.
Wat betreft de waterdichting: Buur mag hier wel bezwaren maken over het uitzicht van het gebruikte materiaal, maar wil hij een esthetischer uitzicht zal hij het supplement moeten betalen (bvb Baksteen of leien i.p.v. roofing)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”