Rechtzaak mede-eigenaar

Franciscus
Berichten: 38602

Re: Rechtzaak mede-eigenaar

#16 , 15 apr 2017 16:54

Klopt - de 34 andere eigenaars kunnen zeker ook offertes opvragen en dan x aantal aannemers op een BAV laten uitleggen enz.
Als nergens in vonnis staat wanneer uitvoering kan dat eventjes duren.
Ik denk niet dat de syndicus alleen kan beslissen over € 17000.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#17 , 15 apr 2017 17:22

ben ik 100% zeker van. By the way € 17.000 voor 7 achterdeuren, en we kunnen er dus niks tegen doen.
Niks tegen te doen? De AV is souverein en beslist.

Je heb wel degelijk mogelijkheden, als je de wet doet toepassen door de syndicus. Geeft hij geen gevolg, informeer om te beginnen het BIV.

Mijn veronderstellingen:
1. Hij heeft 650 € gevraagd, dus heb je ongeveer 4% aandelen, dus zijn er vermoedelijk +19 appartementen. Correct?
2. Er is een Raad van Mede-eigendom. Correct?
3. Statuten niet gecoördineerd? Correct?
4. Het vonnis vermeld geen uitvoeringstermijn en er zijn geen dwangsommen opgelegd? Correct?

Suggesties

A. Art. 577-8 §4 13° BW doen toepassen:
13° ten behoeve van de in artikel 577-7, § 1, 1°, d), bedoelde mededinging meerdere kostenramingen over te leggen, op grond van een vooraf opgemaakt bestek;
Wegens niet coordinatie van de statuten de syndicus de gevolgen van het 2de lid van Art. 577-14 BW doen ondergaan:
De niet met de vigerende wetgeving strokende statutaire bepalingen worden vanaf hun datum van inwerkingtreding van rechtswege vervangen door de overeenstemmende wetsbepalingen.
In klare taal: een lastenboek dient tijdens op eerstvolgend AV voorgelegd, plus het vonnis en een begroting (kosten werken plus kosten vonnis). Dat alles over te maken met de uitnodiging. Op basis daarvan worden minstens twee offertes opgevraagd door de syndicus (en kan elke ME een bijkomende firma voorstellen) en voorgelegd aan een tweede AV.

B. De syndicus dient in bezit te zijn van het volledige bedrag van het begrote bedrag (te storten op de bankrekening van het reservefonds en in de boekhouding te boeken op een subrekening "werken deuren" van het reservefonds)

C. Last but not least eisen dat de syndicus schriftelijk de verklaring aflegt zoals voorzien door Art. 577-8 §4 13° BW en voegt bij de uitnodiging voor de tweede AV.
15° de algemene vergadering vooraf om toestemming te verzoeken voor alle overeenkomsten tussen de vereniging van mede-eigenaars en de syndicus, diens aangestelden, naaste familieleden, bloedverwanten of aanverwanten tot en met de derde graad, dan wel die van zijn of haar echtgeno(o)t(e) tot in dezelfde graad; hetzelfde geldt voor de overeenkomsten tussen de vereniging van mede-eigenaars en een onderneming waarvan de hierboven vermelde personen eigenaar zijn of in het kapitaal waarvan ze een aandeel bezitten, een onderneming waarin zij directiefuncties of toezichthoudende functies bekleden, dan wel een onderneming waarbij zij als loontrekkende in dienst zijn of waarin zij zijn aangesteld; indien de syndicus een rechtspersoon is, mag hij, zonder daartoe specifiek te zijn gemachtigd bij wege van een beslissing van de algemene vergadering, geen overeenkomst voor rekening van de vereniging van mede-eigenaars sluiten met een onderneming die direct of indirect een aandeel bezit in zijn kapitaal;
Commentaar

Als je voorgaande toepast zal je het risico op geheime commissielonen fel verminderen. Speel de bal en niet de man.

Wat heeft je Raad van Mede-eigendom gedaan? Zijn verantwoordelijkheid komt in het gedrang.

Waarom heeft de VME geen expert gevraagd om een "plaatsbeschrjving" van de deuren te maken? Plus een schatting van de vervangingkostprijs per deur (of het geheel). Dat zou hoogstens 900 EUR gekost hebben. En nu?

"Zachte heelmeesters maken stinkende wonden."

Voor de toekomst (zodra de nieuwe wet gestemd is): bepaal in de statuten dat het onderhoud/herstelling van elke inkomdeur ten laste komt van de eigenaars van die inkom.

foopah
Topic Starter
Berichten: 19

#18 , 19 apr 2017 13:36

Hey Luc,

bedankt voor de feedback. Ik zal eerst even proberen op je vragen te antwoorden:

1. Er zijn dacht ik een 36-tal appartementen, maar iedereen draagt bij in de kosten afhankelijk van de grootte van zijn/haar appartement. Voor mij is dat 224/7000. Ik heb intussen gezien dat het voor mij ongeveer €550 is voor de deur, dat hij zelf nog eens €250 extra telt per deur voor een afkasting, waarvan nog eens €50 voor mij is, en de laatste €50 is voor de gerechtskosten. Dus €650 in totaal voor mij.
2. Er is een vereniging van mede-eigenaars. Is dit hetzelfde ?
3.. Ik weet niet wat je hier mee bedoelt, sorry.
4. Het vonnis vermeldt inderdaad geen uitvoeringstermijn en geen dwangsommen.

Ik weet niet meer zeker (kan ik checken) of er op vorige AV's wel meerdere offertes zijn getoond, alleszins tijdens de zitting op het vredegerecht niet. De VME is enkel op de hoogte gesteld van deze rechtzaak dmv een brief van de syndicus waarin hij zegt dat hij de VME zal vertegenwoordigen op de zitting. Iedereen dacht waarschijnlijk dat deze zaak enkel over die ene achterdeur ging, en niet dat de syndicus er zelf doodleuk van zou maken dat alle deuren moeten vervangen worden. Zie hieronder het vonnis, kan ik volgens jou nog proberen om nieuwe offertes te laten opvragen (de huidige offerte staat wel vermeld in het vonnis). Kan ik nog proberen om het vervangen te laten beperken tot enkel die ene deur ?

Het vonnis (laatste pagina):
Zeggen voor recht dat eisende partij conform artikel 577-9 §4 BW wordt gemachtigd om zelfstandig op kosten van de vereniging van mede-eigenaars van Residentie XX, appartementsgebouw gelegen te XX, de buiten achterdeuren van de residentie XX te vervangen door nieuwe deuren minstens gelijkwaardig aan de oorspronkelijke deuren zij het in overeenstemming met de hedendaagse normen en technieken en dit conform de offerte van firma XX d.d. 15/02/2017.

Dan nog iets over de kosten van het geding enzo.

In het begin van het vonnis (eerste pagina) staat dan nog extra:
- aanvullend en voor zover als nodige, dat artikel 977-9 §7 BW van toepassing is, nl. dat een minderheid van mede-eigenaars van residentie XX, op onrechtmatige wijze beletten een beslissing te nemen met de door wet vereiste meerderheid en dienvolgens in de plaats van de algemene van mede-eigenaars te beslissen dat tot vervanging van de achterdeuren van het appartement dient worden overgegaan.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 19 apr 2017 13:45

Syndicus mag onmiddellijk uitvoeren want vonnis geeft hem de machtiging daartoe zonder bijkomende voorwaarden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

foopah
Topic Starter
Berichten: 19

#20 , 25 apr 2017 12:14

Gisteren een eerste poging tot AV gehouden, maar niet genoeg aanwezigen om te kunnen vergaderen. Er is achteraf toch even informeel over het topic gesproken en zowel de syndicus als de eisende mede-eigenaar zeggen dat het bij wet vastgelegd is dat alle deuren ineens moeten vervangen worden en dat het dus niet mag dat er enkel een defecte deur vervangen zou worden. Ze verwijzen tegelijkertijd naar het feit dat de huidige deuren niet meer voldoen aan de huidige normen van brandveiligheid (buitendeur??), isolatie en inbraakveiligheid.

Klopt dit ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#21 , 25 apr 2017 12:57

Alleszins bij vonnis!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

foopah
Topic Starter
Berichten: 19

#22 , 26 apr 2017 12:13

Ja OK maar dit is belangrijk om te weten of een eventueel beroep enige kans heeft. Kan je aub alsnog op de vraag antwoorden ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 26 apr 2017 12:33

niet meer voldoen aan de huidige normen van brandveiligheid (buitendeur??),
?
Het gaat hier waarschijnlijk over de draairichting, die naar buiten dient te gebeuren, en niet over de brandweerstand.
Een inbraakbeveiliging is vooralsnog, bij mijn weten, geen wettelijke verplichting.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”