wanbetalers en reservefonds

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

wanbetalers en reservefonds

#1 , 07 apr 2017 19:50

Aangezien er mede-eigenaars in gedwongen eigendom hun deel in de kosten niet hebben betaald en de syndicus daardoor
de rekeningen niet kon betalen werd er aan de welwillende eigenaars een extra bedrag opgevraagd zodat de facturen kunnen worden betaald.
Syndicus schreef dat we dit geld zouden terugkrijgen en dat daarvoor de wanbetalers ingebreke werden gesteld.
Maar x maanden later heb ik nog niets teruggekregen en weet niet hoe de zaken staan.
Bij nazicht blijkt dat de syndicus dit ontbrekend bedrag had kunnen betalen uit het reservefonds. Het fonds is voldoende gespijsd zodat hij daaruit de ontbrekende bedragen tijdelijk had kunnen betalen.
Kan ik eisen dat hij vooralsnog mij (tijdelijk) terugbetaald uit het reservefonds?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 07 apr 2017 21:21

Reservefonds wordt beheert door de VME. Syndicus heeft normaliter geen volmacht op de rekening en er kunnen maar gelden afgehaald worden met toestemming van de VME. Best achter de veren van de syndicus zitten om de wanbetalers (gerechterlijk) te vervolgen tot en met gedwongen verkoop van het appartement als betalingen uitblijven.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 apr 2017 08:50

Hij kan ook, voor de appartementen die verhuurd zijn, de huur rechtstreeks van de huurders opeisen.
En ik dacht ook dat een reservefonds enkel voor grote werken mocht gebruikt worden en, niet voor de "dagelijkse" uitgaven

Reclame

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 08 apr 2017 11:53

Het betreft wanbetaling ivm een grootscheepse gevel-, dak- en balkonrenovatie (volledig nieuwe "buitenschil")
De kosten worden rechtstreeks, dus niet uit reservefonds betaald.
Maar er is wel een reservefonds dat zou kunnen volstaan om de bedragen van de wanbetalers uit
voor te schieten.
Nu hebben de andere eigenaars de aandelen in de renovatiekosten verschuldigd door de wanbetalers betaald
(mijn aandeel in deze voorgeschoten som beloopt 12 000 EUR; dit komt dus nog bovenop mijn eigen aandeel van 45 000 EUR!).
Dit dateert al van een halfjaar geleden en heb nog niets teruggekregen van die 12 000 EUR.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”