schade bij buur -> rechten en plichten

kamarin
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

schade bij buur -> rechten en plichten

#1 , 31 mar 2017 15:55

Dag allen,

situatieschets:
in mei 2016 zijn mijn partner en ik begonnen met onze verbouwing van ons rijhuis, dmv aannemer. Voor dit alles hebben wij een bouwaanvraag ingediend, die is goedgekeurd, en ook bij beide buren een plaatsbeschrijving laten doen, die door alle partijen ondertekend is.
In juni 2016 bleek dat een van onze buren schade had opgelopen. Dit hebben wij onmiddellijk gesignaleerd, en gezegd dat, na de ruwbouwwerken, de schade hersteld zal moeten worden. Deze werken hebben zeer lang geduurd (door verschillende oorzaken), en zijn nu begin maart 2017 afgerond.
Ondertussen is een van de familieleden van de buur in kwestie (een oude dame) als aanspreekpunt aangeduid.
Deze heeft ons meermaals gewezen op de schade, en dat de kwestie veel te lang duurt, dat er gebrekkige communicatie is, dat wij respectloos zijn, enz.
Wanneer de werken begin maart beëindigd waren, heeft de aannemer die verantwoordelijke was voor de schade, voorgesteld de schade te komen herstellen, aangezien het al zo lang duurde. Hier is de familie van de buur niet op ingegaan, en wenst alles via de verzekering te laten lopen. Ik heb dit doorgegeven aan de aannemer, en deze heeft dit op zijn beurt doorgegeven aan zijn verzekering.
Nu was ik vandaag in mijn tuin verder aan het opruimen, en heeft dit familielid mij (nogmaals) aangesproken op een verbaal agressieve manier, met de vraag wanneer de kwestie "nu eindelijk opgelost zal zijn". Ik heb rustig geantwoord dat ik alles naar de aannemer heb doorgespeeld, die zijn verzekering heeft ingelicht. Dan kwam er opnieuw geroep van zijn kant, "dat ik moest verdwijnen en dat hij mij niet meer wilde zien".

Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt, en het geeft mij een zeer onveilig gevoel. Ik kom ook niet meer graag in mijn huis/tuin, uit angst deze persoon tegen te komen :cry: .

concrete vraag:
Ben ik eigenlijk nog een noodzakelijk tussenpersoon in het verhaal van de verzekering? M.a.w.: moet ik nog communiceren met deze heer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 mar 2017 20:14

Buur moet dit aan zijn eigen verzekering aangeven. Jij hoeft dat niet te doen. Laat het best aan de verzekeringen over, want anders komt er later nog meer heibel van wegens bvb slechte of onvolledige herstelling. Buurman zal zelf bestekken moeten binnenbrengen, en een expert zal dan de waarde van de schade bepalen. Buurman moet dan ook zelf zorgen dat hij een aannemer kan vinden die binnen korte tijd de herstellingen in zijn pand zal uitvoeren.
Bij een verzekering is het iedere partij voor zich. Bij een verkeersongeval laat je toch ook niet uw wagen expertiseren en herstellen door de tegenpartij zelf

kamarin
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 apr 2017 00:11

Dus ik moet niet meer met deze persoon in kwestie communiceren dus? 1) hij is de familie, dus woont er niet 2) zijn verzekering moet maar sneller pushen dan?

Mvg

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”