Verdeling vonnis aan mede-eigenaars

Mercury
Topic Starter
Berichten: 107

Verdeling vonnis aan mede-eigenaars

#1 , 31 mar 2017 15:41

De Vrederechter heeft een vonnis geveld in een zaak tussen de VME en een mede-eigenaar.
Is de syndicus verplicht dit vonnis "onverwijld" aan alle mede-eigenaars te verdelen of kan hij wachten tot de volgende AV? (Eventueel pas over 10 of 11 maanden).
Of dient elke geïnteresseerde eigenaar dit zelf aan te vragen? Kan (mag) een syndicus dit weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 mar 2017 20:07

Syndicus moet dit vonnis aan iedereen kenbaar maken van zodra het betekend is aan de VME. Hij kan daar niet mee wachten

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 31 mar 2017 22:21

Inderdaad het is de VME die moet beslissen al of niet in beroep te gaan.
In die periode is beperkt en zeker geen 10 maanden.

Reclame

Mercury
Topic Starter
Berichten: 107

#4 , 05 apr 2017 16:45

Toch nog een vraagje.
Moet de syndicus dit vonnis verdelen dwz versturen aan de eigenaars?
Op mijn vraag (woonplaats provincie Antwerpen) antwoordt de syndicus (appartement gelegen aan de kust):
"vonnis ligt ter inzage op kantoor".
Moet ik dan 2 x 175 km rijden om het vonnis te gaan lezen of heb ik het recht aan te dringen het op te sturen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 apr 2017 19:52

Als je de kosten van kopie en portkosten wil betalen, zou je het kunnen krijgen. Je kan die syndicus of die VME niet de schuld geven dat jij in Antwerpen woont

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 06 apr 2017 13:43

Zo'n vonnis kopiëren en verzenden in PDF moet toch mogelijk zijn zonder exuberante kosten? Kost enkele minuten tijd, en je hebt direct alles wat je nodig hebt...

Mercury
Topic Starter
Berichten: 107

#7 , 08 apr 2017 17:15

Ik heb opnieuw gevraagd mij het vonnis toe te zenden, mits betaling van de kosten.
Antwoord per mail (raadpleging ter plaatse, want):

"Helaas...op basis van art. 577-8 §4, 11° beschikken de mede-eigenaars enkel over een inzagerecht."

Het woord "enkel" staat nochtans niet in de wet.
Het is evident dat men van een syndicus niet kan verlangen dat hij alle mogelijke documenten aan alle eigenaars gratis verzendt, maar botweg weigeren een kopie te maken tegen betaling van alle kosten (kopies, verzending, zelfs werkuren zo nodig,....) is nogal kras.
Het gaat bovendien niet om duizenden bladzijden...

Is het mogelijk mij een wetsartikel of vonnis te bezorgen waarmee ik onze onwillige syndicus kan confronteren?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 08 apr 2017 19:44

Dan weet je nu welk punt je op de agenda van de volgende Algemene Vergadering moet laten zetten: Aanstelling van een nieuwe syndicus.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 apr 2017 21:11

Art. 577-8 §4, 11° BW stelt rond inzage van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-eigendom
[...] op alle wijzen die zijn bepaald bij het reglement van mede-eigendom, of door de algemene vergadering
Je moet dus daar opzoeken op welke wijze je je inzagerecht kan uitoefenen.

Naast vervanging syndicus kan je dus ook agenderen: inzagemodaliteiten voor niet-private documenten of gegevens over mede-eigendom.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”