gemeenschappelijke muur of scheidingsmuur?

Motorsense
Topic Starter
Berichten: 15

gemeenschappelijke muur of scheidingsmuur?

#1 , 26 mar 2017 12:19

Naast mijn tuin werd destijds een garagegebouw gezet. De uitlopers van de fundamenten liepen tot halve meter in mijn tuin zodat daar geen gras kon groeien. Let wel: het gaat om betonuitlopers, dus geen nette rechte aflijning.

Ik heb deze uitlopers met een breekhamer verwijderd zodat de fundamenten nu stoppen onder de muur.. De syndicus die eigenaar is van het appartementsblok en dus het garagecomplex dreigt echter met een proces: ik zou deze uitlopers niet mogen verwijderd hebben. Volgens hem gaat het om fundamenten van een gemeenschappelijke muur, en was er een overeenkomst met de vorige (overleden) eigenaar van mijn woning.

Spijtig dat hier geen foto 's kunnen worden gepost, wat een dergelijke uitgelopen troep rechtvaardigen is absurd. Persoonlijk vind ik dat het hier gaat om een bouwovertreding!

Wie heeft gelijk? Mocht ik deze uitlopers verwijderen? Overigens heb ik nog geen bewijs dat het hier werkelijk gaat om een GEMEENSCHAPPELIJKE muur. Mogelijks betreft het een scheidingsmuur, en volgens wat ik kon opzoeken is dit een gans ander verhaal en is de eigenaar van de muur 100% in overtreding.

Hoe/waar kom ik tot de wetenschap of het nu een gemeenschappelijke muur dan wel een scheidingsmuur betreft? En maakt dit eigenlijk wel iets uit en is de eigenaar niet sowieso in overtreding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 mar 2017 13:16

-Alleszins bent u reeds in de fout gegaan door het recht in eigen handen te nemen (fundering weggekapt).
-Blijkbaar is het een gemene muur (=correcte juridische benaming) aangezien hij op de scheidingslijn staat.
-De wet voorziet dat een overnameprijs dient betaald te worden van bij de inbezitneming’ van een scheidingsmuur (mandeligheid) en dit voor het inbezitgenomen gedeelte. Zonder de heflt van de muur over te nemen mag u er niet aan raken. Dat hebt u blijkbaar niet gedaan.
-Maar ook na overname mag u er niet zomaar een stuk van wegkappen en al zeker geen acties ondernemen die de stabiliteit kunnen aantasten.

relevante wetgeving: Art. 653 B.W. : "In de steden en op het platteland wordt iedere muur vermoed gemeen te zijn, wanneer hij tot scheiding dient tussen gebouwen, en dan tot aan het minst verheven dak, of nog wanneer hij tot scheiding dient tussen binnenplaatsen en tuinen, en zelfs tussen omheinde erven in de velden; een en ander indien er titel noch teken is van het tegendeel."

" Persoonlijk vind ik dat het hier gaat om een bouwovertreding!"
Die had u dan moeten laten vaststellen door de correcte juridische weg te volgen.
Persoonlijke meningen geven geen rechten!

In ieder geval ligt de bal (= de bewijsvoering van het tegendeel) bij u indien de buur overgaat tot dagvaarden!
Zo ook de verantwoordelijkheid voor mogelijke schade die het gevolg is van uw foutieve handelswijze.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Toemke
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mar 2017 16:29

Naast mijn tuin werd destijds een garagegebouw gezet. De uitlopers van de fundamenten liepen tot halve meter in mijn tuin zodat daar geen gras kon groeien. Let wel: het gaat om betonuitlopers, dus geen nette rechte aflijning.

Ik vraag mij af wat u juist bedoelt met betonuitlopers.
Als het enkel gaat over beton dat uit of over de bekisting is gelopen tijdens het gieten van het fundament, en dus geen enkel structureel nut heeft, zie ik niet in waarom dat niet mag weggehaald worden.
Als het toch over een structureel deel van het fundament gaat, vrees ik dat asperger gelijk heeft.
Het feit dat u met een breekhamer hebt moeten werken doet vermoeden dat het over het fundament zelf gaat en dan had u toch minstens eerst beter overlegd met de eigenaar van het garagecomplex, al was het maar voor de veiligheid.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 mar 2017 19:59

Gezien het woordgebruik denk ik echter dat het een deel beton is dat over de bekistingsrand is gelopen. Dat heeft geen enkel nut voor de stabiliteit van het gebouw. De aannemer had dat beter zelf weggehaald, maar dat kost hem natuurlijk weer geld.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 mar 2017 20:03

Gezien het woordgebruik denk ik echter dat het een deel beton is dat over de bekistingsrand is gelopen. Dat heeft geen enkel nut voor de stabiliteit van het gebouw. De aannemer had dat beter zelf weggehaald, maar dat kost hem natuurlijk weer geld.
Hierbij een link hoe je foto's kan plaatsen op dit forum.
viewtopic.php?f=40&t=70653&p=415299&hil ... en#p415299

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”