bovenbuur weigert afvoerbuis toilet te verbeteren

bbennn
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bovenbuur weigert afvoerbuis toilet te verbeteren

#1 , 23 mar 2017 22:08

Hallo,

Ik heb vorig jaar een appartement gekocht. Begin dit jaar is een afvoerbuis van de toilet van de bovenbuur beginnen lekken na een ontstopping. Zijn privatieve afvoerbuis loopt door mijn appartement (tussen het vals plafond en de scheiding van de twee appartementen). Rond de schade zal (hopelijk) de verzekering tussenkomen.

Het lek is ook gedicht. De afvoerbuis zelf blijft echter een zorg daar deze niet zo goed geïnstalleerd lijkt. Er is 2x een bocht van 90°, de buis gaat zelfs even omhoog om dan later een helling te hebben over een 10 tal meter naar de gemeenschappelijke afvoerbuis. Ik heb de eigenaar verschillende malen aangesproken (e-mail, aangetekende brief, ...) met de vraag dat hij werken uit zou voeren om deze constructie te verbeteren zodat zo'n problemen niet meer voor kunnen vallen. De buurman in kwestie weigert te reageren.

Ik vraag me dus af wat ik kan doen?
1. Is dit een erfdienstbaarheid? De akte spreekt niet over deze leiding. Het gebouw is vrij oud, maar de appartementen in het gebouw zijn 22 geleden opnieuw gemaakt en verkocht door de vorige eigenaar. (en de buis is waarschijnlijk toen geïnstalleerd)
2. Indien geen erfdienstbaarheid, kan ik de bovenbuur de doortocht door mijn appartement weigeren, en zoja, hoe?
3. Indien een erfdienstbaarheid, heeft de bovenbuur dan geen verplichting om overlast de minimaliseren?

Graag jullie inzichten.

B.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding