Afwerking dak wijkt af van bouwplan

Likes
Topic Starter
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

Afwerking dak wijkt af van bouwplan

#1 , 18 mar 2017 15:15

Sinds een klein jaar hebben wij gedaan met onze verbouwingen. Daarvoor hebben we samengewerkt met een nogal onbetrouwbare architect waarmee we nogal wat problemen gehad hebben. Helaas duikt nu een nieuw probleem op.

Voor onze bouwplannen hadden wij toestemming nodig van onze rechterbuur. Deze hebben we gekregen en hij heeft getekend op het bouwplan. TIjdens de verbouwingen werd het huis verkocht en ondertussen hebben we nieuwe buren.

Aan de rechterzijde achteraan onze woning hebben wij een berging. Deze heeft een schuin dak afgewerkt in EPDM die afloopt naar de rechterbuur. Op zijn perceel heeft de buur een smalle koer met daarnaast zijn keuken. Zijn keukenramen geven dus uit op ons schuin dak met daartussen zijn koer.

Nu vroeg de buur mij daarnet wanneer de afwerking van het schuine deel in dakpannen er zou komen. Ik viel uit de lucht en antwoordde dat dit nooit ons plan was. Hierop riposteerde hij met de mededeling dat dit zo op het plan staat. Ik heb dit nagekeken en op het plan staat er inderdaad dat het schuine deel in dakpannen zou afgewerkt worden :oops: .

Ik wil uiteraard geen problemen met mijn buur maar dakpannen leggen op epdm is nogal moeilijk en betekent weer een nieuwe kost.

Is dit een inbreuk wanneer de werkelijke dakafwerking afwijkend is dan diegene op het plan? Is hier een oplossing voor behalve dakpannen leggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 21 mar 2017 21:11

Je hebt je buur (vorige eigenaar) wel beloofd om het schuin dak met dakpannen af te werken daar dit (veronderstel ik) zo op de ondertekende bouwplannen staat.

Wie heeft de oplevering van de werken aanvaardt (door te tekenen of al maar te betalen) ? Jij? Dat de werken mogelijks niet volgens uw lastenboek uitgevoerd werden (of het lastenboek door de architect foutief opgesteld is is niet de fout van uw buur.

Als je t niet spontaan in orde wil brengen en uw buur maakt er een punt van kan hij naar de vrederechter trekken. k Denk (onder voorbehoud) dat hij gaat winnen.

Als je vindt dat architect of aannemer zwaar in de fout gegaan zijn zal je tegen hen moeten procederen. Kans op winnen is twijfelachtig en zo n proces is pokkeduur (aanstelling experten, beroepsprocedures die zonder advocaat niet lukken, ...)

Dus waarschijnlijk best "verlies slikken" en alsnog dat dak in orde laten maken (door een betrouwbare dakwerker)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2017 22:39

Heeft de buur er een belang bij welke dakbedekking je gebruikt?
Misschien kan je met hem ook gewoon overeenkomen?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 21 mar 2017 22:46

dakpanplaten: hebben de looks van dakpannen en kunnen vrij makkelijk én goedkoop gelegd worden op EPDM.

Likes
Topic Starter
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mar 2017 15:34

Bedankt voor de reactie's.

Ik was en ben uiteraard niet van plan om het mijn buur lastig te maken door geen medewerking te verlenen.

Mijn vraag is stel dat ik zoals Eylis voorstelt platen monteer die het uitzicht hebben van dakpannen -maar het niet zijn-. Ben ik dan in overtreding of strafbaar inzake het begaan van een bouwovertreding? Of kan een afwijkende afwerking van een dak niet als bouwovertreding gelden?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”