Buur isoleert over perceelsgrens zijkant

dewilde
Topic Starter
Berichten: 29

Buur isoleert over perceelsgrens zijkant

#1 , 17 mar 2017 20:03

Beste forum leden,

Graag had ik advies ingewonnen.

Ik woon in een rijhuis waar vanvan mijn buur zijn achterbouw hoger komt dan die van mij. M.a.w. De zijgevel van zijn achterbouw komt hoger dan het dak van mijn achterbouw.

De perceelsens tussen onze beide panden is de buitenkant van zijn zijgevel, deze muur staat volledig op zijn grond, vanaf de buitenkant begint mijn perceel

Onlangs heeft de buur deze gevel langs de buitenkant geisoleerd en bekleding tegen aan gezet. Deze isolatie en bekeleding hangt nu dus voor de volledige dikte hiervan over mijn dak.

Mag hij dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 18 mar 2017 00:01

Niet zomaar moet daarvoor op zijn minst uw toestemming hebben.

dewilde
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 18 mar 2017 15:45

Die heeft hij niet gekregen en ik ben ook niet akkoord met wat hij heeft gedaan.

Hij zegt dat hij bij het na isoleren een bepaald aantal cm over de perceelsgrens mag komen.

Volgens mij is dit, per decreet vastgelegd maar geldt dit voor de rooilijn, dus de grens met de openbare weg, niet de perceelsgrens?

De buur blijft voet bij stuk houden dat dit volledig conform is maar in mijn ogen steelt hij gewoon een deel door zijn isolatie boven mijn dak te laten zweven. Of zie ik dat verkeerd?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 18 mar 2017 19:44

U buur heeft het volledig fout.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dewilde
Topic Starter
Berichten: 29

#5 , 18 mar 2017 20:34

Wat kan ik hieraan doen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mar 2017 20:40

Vrederechter
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 18 mar 2017 22:39

Stel hem eerst in gebreke met een AS, geen reactie vrederechter zeker geen dwangsom vergeten vragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 mar 2017 22:53

Welk nadeel hebt u?
Wat gaat u vorderen? Het weghalen van die isolatie? Zou wel eens als rechtsmisbruik kunnen bestempeld worden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 mar 2017 22:59

Collega van mij heeft een beperkte uitsprong van de voorgevel op het eerste verdieping, over de stoep. Hiervoor moet ze jaarlijks een retributie betalen aan de gemeente.

Zou een erfdienstbaarheid kunnen gaan uitmaken.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

dewilde
Topic Starter
Berichten: 29

#10 , 19 mar 2017 02:38

Welk nadeel hebt u?
Wat gaat u vorderen? Het weghalen van die isolatie? Zou wel eens als rechtsmisbruik kunnen bestempeld worden.
Rechtsmisbruik? En wat met mijn recht om te beslissen wat er op (of over) mijn perceel gebouwd wordt?
Zeker wanneer men verplicht is het eerst te vragen.

De buur blijft beweren dat dit gewoon zomaar MAG zonder dat ik daarover echt kan oordelen.
Dat kan ik moeilijk geloven laat staan aanvaarden.
Had hij mij voor zijn werken gevraagd een overeenkomst te tekenen had ik dit zelfs gedaan. Leek mij eerder een juiste gang van zaken...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 19 mar 2017 09:04

[ En wat met mijn recht om te beslissen wat er op (of over) mijn perceel gebouwd wordt?
...
Voorlopig neemt uw buur alleen maar wat lucht van u in gebruik. Als je zelf gaat hoger bouwen, zal uw buur zij isolatie zelf moeten wegnemen, en kan jij ongehinderd zo hoog bouwen als je wil (of zoals de wetgeving het toelaat.
Je zal dus geen hinder hebben van zijn isolatiewerken, buiten een gekrenkt ego doordat hij u geen toestemming geeft gevraagd.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 mar 2017 10:11

Voorlopig neemt uw buur alleen maar wat lucht van u in gebruik.
De ruimte boven je onroerend goed is toch ook je eigen eigendom? Want hoever moet je anders "oversteeksels" van je buren aanvaarden? 2 cm? 5? 50? ...
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

dewilde
Topic Starter
Berichten: 29

#13 , 19 mar 2017 11:44

De perceelsens tussen onze beide panden is de buitenkant van zijn zijgevel, deze muur staat volledig op zijn grond, vanaf de buitenkant begint mijn perceel
dit moet ik corrigeren, de buitenkant van de gevel waartegen hij isoleert is de gevel die over de perceelsgrens staat, dus eigenlijk mijn muur.

Je zal dus geen hinder hebben van zijn isolatiewerken
of ik daar hinder door ondervind, beste mava, dat kan ik beter uitmaken dan u.
ja ik ondervind er hinder door want het is niet goed uitgevoerd: de aannemer heeft voor deze werken van de buur de loodranden van mijn dak op een andere manier in mijn eigen gevel moeten integreren en sindsdien zit ik met een vochtprobleem. ja ik ondervind hinder.

Heb ik voordeel van zijn isolatie? Neen 0 voordeel.

Ik zal ook nog een kader schetsen:
ik heb een goedgekeurd bouwplan met de buur zijn handtekening voor het optrekken van een nieuwe gemene muur op de gelijkvloers achteraan het pand. ik bouw hiertegen een nieuwe uitbouw (ook volgens goedgekeurd bouwplan). langs de andere kant is het terras van de buur.

In deze gemene muur MOET ik (EPB eisen) in het midden op de perceelsgrens isolatie steken volgens het principe van de "ideale scheidmuur" (eigen muur buur 1 - isolatie op perceelsgrens - eigen muur buur 2)

Ik heb voorzien om de "muur langs de kant van de buurman" op te trekken in betonblokken van 10cm dik tegen de "gemene isolatie"

De buur steigert omdat ik volgens hem met die "gemene isolatie" niet over de perceelsgrens mag komen. omdat wanneer er dan nog die betonblokken voor komen deze nieuwe gemene muur verder uitsteekt dan de oude gemene muur.
De oude gemene muur is echter 1steen baksteen, dus ja er is een verschil van enkele cm's.

Als ik mij niet vergis ben ik zelfs niet verplicht deze muur langs zijn kant op te trekken, ik moet gewoon die isolatie waterdicht maken.

ondervindt hij daar hinder van die nieuwe muur langs zijn kant? ja, 3cm plaatsverlies op zijn terras over een lengte van 2m85.
Dus moest hij ooit bijbouwen zou hij in zijn nieuwe binnenruimte zogezegd een uitsprong hebben.
Mij lijkt dat in dat geval die muur ook verwijderd mag worden en dan kan hij tegen isolatie weer een nieuwe muur zetten met de dikte naar zijn keuze. (gebruikelijk is hier een snelbouw van 14cm dus nog meer uitsprong)

heeft hij er voordeel van? ja er komt een "degelijke muur" langs zijn kant, op mijn kosten waar hij dan weer bloembakken of dergelijke kan aanhangen. moest ik enkel de isolatie waterdicht maken met een dunne bekleding of plastiek kan hij dit niet.
Nog meer voordeel, als hij dan toch ooit wil uitbouwen hoeft hij geen nieuwe muur op te trekken, dus dat bespaart hem kosten.

Nu is het al zo ver gekomen dat ik met die isolatie ben opgeschoven naar mijn kant, tot aan de perceelsgrens, dus deze staat nu op mijn grond, maar ja, die betonblok blijft dus een cm of 2 dikker dan de oude gemene muur.
hij wil ook niet dat ik gewoon de boel waterdicht maak, hij wil een muur. ik kan ook niet toveren en ik ga niet dubbel opdraaien voor zijn muur ik heb reeds betonblokken voorzien op mijn kosten. dat is nu te nemen of te laten
Je zal dus geen hinder hebben van zijn isolatiewerken, buiten een gekrenkt ego doordat hij u geen toestemming geeft gevraagd.
dit gaat niet om een gekrenkt ego, maar een principe.
De buur zegt dat hij zonder toestemming tegen mijn gevel isolatie mag aanbrengen over de perceelsgrens heen en tegelijkertijd gaat hij mij verbieden de nieuwe gemene muur volgens het principe van "de ideale scheidmuur" op te trekken terwijl dit zelfs op plan door hem goedgekeurd is en het hem voordeel oplevert (zie hierboven)

Ik ben van mening dat ik zeer inschikkelijk ben:
ik probeer de werken conform uit te voeren door middel van een bouwvergunning en een goedkeuring van de buur op dit plan.
ik zet voor de buur een muur op mijn kosten.
Ik heb nooit lastig gedaan over de kwestie van de isolatie over mijn dak.

maar toch houdt de buur nu mijn werken tegen, begint hij een burenruzie en blijft beweren dat zijn isolatie boven mijn dak 100% conform is.

Mijn voorstel was die betonblokken effectief te plaatsen en als hij bouwt en ze weg wil, zal ik ze verwijderen. En ik zou geen probleem maken van de isolatie boven mijn dak waarvan hij beweert dat het gewoon conform is.

Maar neen, die uitsprong door de betonblokken mag er volgens hem niet komen en ik mag van hem niet gewoon de isolatie op mijn perceel waterdicht maken.

Dit zijn 2 maten en gewichten of ben ik de zot?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 19 mar 2017 12:21

[quote="dewilde, de buitenkant van de gevel waartegen hij isoleert is de gevel die over de perceelsgrens staat, dus eigenlijk mijn muur.
[/quote]
Fout: die muur is pas van u na overname van de helft deze muur.
als je u bekocht voelt, stap dan naar de vrederechter.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 19 mar 2017 13:25

Heeft de buur op u muur opgebouwd, heeft de buur deze voor de helft overgenomen van u.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”