Omheining

Lisab
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Omheining

#1 , 24 feb 2017 00:02

Hallo iedereen,

Sinds deze avond zitten wij met een vervelend probleem. Door de storm is de houten omheining tussen de buren en onszelf omgewaaid.
Het huis van de buren is al een tijdje onbewoond en staat te koop. Mijn vraag is dus of wij zelf moeten opdraaien van de kosten van de omgewaaide omheining?

Alvast dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2017 00:51

Met enig geluk in je polis: je brandverzekering (als jullie ook de eigenaar zijn van de omheining).

Probleem met houten omheiningen is dat je de gedeelde kosten van de buren niet kan opeisen
1) In steden en voorsteden geldt het recht op gedeelde kosten enkel tov muren (art. 663 BW). Deze bijdrageplicht zou door de rechtspraak beperkend zijn geïnterpreteerd m.b.t. muren of bv. betonnen afsluitingen, en dus niet afdwingbaar m.b.t. hagen, draden, ....
2) Op het platteland geldt
art. 33 Veldwetboek: Een gemene afsluiting moet op gemeenschappelijke kosten onderhouden worden; de nabuur kan zich aan die verplichting onttrekken door van de mandeligheid af te zien. [...]
De buur kan dus stellen dat hij niet langer eigenaar is van de gemeenschappelijke afsluiting.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Lisab
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2017 07:40

Oké, hartelijk bedankt voor de snelle respons!
Ik neem zodadelijk contact op met onze verzekeringsmaatschappij.

Reclame

lucas123
Berichten: 483

#4 , 24 feb 2017 09:40

Toen ik onlangs de vraag stelde aan mijn verzekeringmaatschappij Ax* of dat mijn houten omheining mee verzekerd was tegen omwaaien/storm via de brandverzekering kreeg ik de raad om deze via het 'pack tuin' extra te laten verzekeren (18 euro/jaar).
Dus blijkbaar niet verzekerd inde standaard brandverzekering bij Ax*.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”