bijen in tuin

quadski
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bijen in tuin

#1 , 15 feb 2017 23:03

in onze tuin staan bijen van een bijen kweker. Deze staan daar reeds 25 jaar. Nu willen we deze woning verkopen maar de bijen kweker wil er niet weg daar hij zegt dat het een verworven recht is om zijn bijen daar te laten staan. Wat kan ik hieraan doen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 16 feb 2017 09:18

't Recht in eigen handen nemen (insecticide) mag natuurlijk niet ;-) maar wat je best doet is al eerst een aangetekende brief sturen (met kopie per gewone brief voor't geval de imker de aangetekende brief niet afhaalt) waarin je vraagt om de bijen weg te nemen tegen dd/mm/yyyy. Laat die brief desnoods schrijven door een advocaat om "meer indruk" te maken.

Als hij daarop niet ingaat zal je een procedure bij de vrederechter moeten opstarten.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2017 10:46

Als hij daarop niet ingaat zal je een procedure bij de vrederechter moeten opstarten.
kunnen ook gewoon naar de vrederechter gaan voor een gratis poging tot minnelijke schikking.

@maar voor dat men een advocaat raadpleegt en naar de vrederechter gaat, eerst eens bij de familiale verzekering gaan. mogelijk heb je via uw rechtsbijstand recht op gratis bijstand
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 16 feb 2017 21:18

ik snap dit verhaal niet goed: dus een bijenkweker heeft zijn kasten met bijen in uw tuin staan? Tot daar kan ik mee. Die diertjes vliegen rond in de vrije natuur, bestuiven de bloemetjes enzoviirt. Dat kan een toegestaan recht zijn. Maar wat die kerel vergeet is dat hij ook IN uw tuin moet komen om de kasten te verzorgen en de honing te oogsten. En dàt lijkt me nu precies het punt te zijn waarvan je méteen kan eisen dat dit stopt. Stel hem voor de keuze: ofwel laat hij de kasten daar inderdaad verder staan, maar HIJ komt er niet meer in. Of hij verwijdert tegen een bepaalde datum de kasten en dan moet hij je tuin ook niet meer betreden. Ander biezonder detail: een eigenaar moet als een goed huisvader zijn eigendom beheren. hij heeft dus zijn kasten in uw tuin geplaatst... Dat is geen goed beheerschap. Want als die kasten verdwijnen, heeft hij géén verhaal tegen wie dan ook. Dus vertel hem vriendelijk dat ie best zijn kasten verhuist, want dat u de veiligheid van zijn bezit op geen enkle wijze kan garanderen.
en dat u dat ook niet eens verplicht bent. Meer nog: dat u een bewakingsvergoeding kan vragen...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 feb 2017 10:34

Zijn bijen geen beschermde diersoort?
Mogelijks heeft de vorig eigenaar hiervoor een schriftelijke toestemming gegeven, onbeperkt in de tijd. Maar in hoeverre ben jij verplicht die overeenkomst na te komen. Je was natuurlijk geen partij bij die eerste overeenkomst.
Krijg je hiervoor een vergoeding (geld of gratis honing?)
Heb een nonkel die heeft enorme fruitaanplantingen. Jaarlijks staan hier ook meerdere imkers met hun kasten. Zij krijgen daarvoor X kg gratis fruit van mijn nonkel.

eylis
Berichten: 8837

#6 , 17 feb 2017 19:36

de imker zou best zijn verstand gebruiken en met poster tot een vergelijk komen. Stel dat het terrein verkocht raakt. Ik kan me indenken dat de nieuwe eigenaar aan de aanbellende imker vertelt: wie bent u? Ik heb géén afspraken met u en in mijn verkoopsakte staat er helemaal niets over bijen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 feb 2017 20:44

Want als die kasten verdwijnen, heeft hij géén verhaal tegen wie dan ook. Dus vertel hem vriendelijk dat ie best zijn kasten verhuist, want dat u de veiligheid van zijn bezit op geen enkle wijze kan garanderen.
en dat u dat ook niet eens verplicht bent. Meer nog: dat u een bewakingsvergoeding kan vragen...
mss heeft de buurman net iets meer rechten
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 236&k=2182
Let op! Als uw buur aantoont echt bezitter te zijn en hij dagvaardt u binnen het jaar na het begin van de onenigheid, dan volstaat dit om de werkelijke eigenaar van het perceel te verjagen! Het is aan de bezitter om aan te tonen dat zijn bezit al één jaar of langer duurt. Tenzij de eigenaar het bezit komt verstoren met geweld of via voldongen feiten, hoeft de bezitter niet te bewijzen dat zijn bezit al één jaar duurt.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2017 20:45

Zijn bijen geen beschermde diersoort?
Mogelijks heeft de vorig eigenaar hiervoor een schriftelijke toestemming gegeven, onbeperkt in de tijd. Maar in hoeverre ben jij verplicht die overeenkomst na te komen. Je was natuurlijk geen partij bij die eerste overeenkomst.
Krijg je hiervoor een vergoeding (geld of gratis honing?)
Heb een nonkel die heeft enorme fruitaanplantingen. Jaarlijks staan hier ook meerdere imkers met hun kasten. Zij krijgen daarvoor X kg gratis fruit van mijn nonkel.
Beien zijn inderdaad beschermde dieren. Aldus is artikel 1385 van het Burgerlijk Wetboek van toepassing als zij schade veroorzaken (zie bijvoorbeeld in die zin: Gent 15 februari 1994, RW 1996-97, 887). Omgekeerd geldt eveneens de regel dat wanneer een buurman schade veroorzaakt aan de beien, hij/zij daarvoor verantwoordelijk kan worden gesteld op grond van burenhinder (RB. Namen 25 juni 1980, RDD 1981, 38, noot M. COIPEL).

Regelgeving omtrent beien, zie: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

eylis
Berichten: 8837

#9 , 17 feb 2017 21:17

maar vanwaar komt "de buurman" nu ineens in dit verhaal opduiken?
en wat de bescherming van bijen betreft: ,natuurlijk. Maar dat zegt nog helemaal niets over het eigendomsrecht van die mogelijke bijen-imker. sorry als ik het niet snap, maar als iemand komt beweren dat op mijn wei/boomgaard/groenselhof zijn bijen staan, dan vertel ik hem evengoed dat hij mijn broek aanheeft...De imker zal toch moeten kunnen aantonen dat het ZIJN bijen zijn.
En daar zou dus minstens ooit een schriftelijke overeenkomst van moeten gemaakt geweest zijn...

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 18 feb 2017 11:49

“Art.617.Vruchtgebruik eindigt :...Door het verstrijken van de tijd waarvoor het is verleend...Art.625.Het recht van gebruik en het recht van bewoning worden gevestigd en gaan teniet op dezelfde wijze als vruchtgebruik.”(Burgerlijk Wetboek).

Bepaal aangetekend aan de bijenkweker de tijd waarvoor het gebruik is verleend op ....jaren/maanden ,ingaande op...
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mister Wolf
Berichten: 50

#11 , 19 feb 2017 23:03

Ofwel heeft de imker een zakelijk recht (recht van gebruik, erfdienstbaarheid, of andere) en dan zal deze een vorm van publiciteit moeten hebben gehad (notariële akte & hyp.bewaarder) en dan is dit recht tegenstelbaar aan u als "derde" en rechtverkrijgende. In dat geval zou u ook een spoor daarvan in uw akte van aankoop moeten terugvinden.

Ofwel heeft die imker geen zakelijk maar een persoonlijk recht, en dat geldt dit enkel "inter partes", dus tussen de personen die deze overeenkomst hebben gesloten, en dat was niet u, maar uw voorganger. In dat geval zou ik hem inderdaad aanschrijven dat hij moet vertrekken en zo niet, de Vrederechter vatten (evt. eerst in verzoening)

Het is mij niet bekend of bijen-teelt evt. onder de pachtwet kan vallen. Die wetgeving kent immers een bescherming die quasi-zakelijk is.

Mister Wolf
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”