Honden overlast

nyahtje12
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Honden overlast

#1 , 15 feb 2017 14:57

Ik wil voor ik begin even zeggen ik ben een GROTE dieren liefhebber :lol:
Mijn buurvrouw heeft letterlijk 10 honden (6 naakthonden 5 terriërs) ze blaffen constant :roll:
Ik heb persoonlijk snel last van hoofdpijn en de honden helpen niet echt.

Ik wel eerlijk gezegd echt niet moeilijk doen maar we hebben al geprobeerd om met haar overeen te komen maar haar antwoord is altijd "ik heb al gevraagd of ge da erg vind nu moet ge nie beginnen zagen he" het probleem is toen ze dat het gevraagd had de vrouw enkel 2 honden waardoor het niet erg was. Ze blaffen de hele tijd als het zomer is kunnen we niet buiten zitten want ze blaffen voortduren en erg schel :x .
Snachts kunnen ze hun geblaf ook niet dimmen.

Wat het nu nog moeilijker maakt is we hebben zelf een kat (nee ik ben geen katten mens hou evenzeer van honden ze hebben alle 2 hun voordelen en nadelen) die de hondjes soms wel uitdaagt volgens de buurvrouw. Daarom hebben we de kat meer binnen gehouden en een hoger hek moeten bouwen van haar.

Het probleem is buiten deze zaak is het een super liefe vrouw als we iets/iemand nodig hebben is ze er altijd voor ons en geeft ook vaak veel lekkers.

Dus mijn vraag naar jullie weten jullie miss wat te doen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 15 feb 2017 15:28


Mijn buurvrouw heeft letterlijk 10 honden (6 naakthonden 5 terriërs) ze blaffen constant :roll:
Mocht ik u zijn, dan zou ik starten met een basiscursus wiskunde.

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 16 feb 2017 21:41

In een aantal steden heeft men bemiddelingsambtenaren die kan u raadplegen.
Bij overlast kan de politie dit vaststellen dag en nacht.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2017 22:51

Juridisch kan je op basis van het rechtsbegrip burenhinder - op basis van art. 1382 BW - de last via de rechter tot redelijke proporties laten terugbrengen.
Dat is natuurlijk niet de meest vreedzame oplossing.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Mister Wolf
Berichten: 50

#5 , 19 feb 2017 23:11

@Bart Vissers : de basis van burenhinder is 544 BW, niet 1382 BW. Het gaat precies om een vorm van fout-loze aansprakelijkheid, terwijl 1382 bw de basis is voor fout-aansprakelijkheid. Maar goed...

Kijk inderdaad eens het lokale politiereglement na. Op veel plaatsen is er een artikel voorzien voor overlast van dieren. Op basis daarvan kan u de wijkagent vatten die dat probleem "vriendelijk" ter sprake moet kunnen brengen.

Bij gebreke daaraan effectief Vrederechter - burenhinder : hinder die de normale hinder van nabuurschap te boven gaat - 544 BW

MisterWolf
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 feb 2017 23:14

@Bart Vissers : de basis van burenhinder is 544 BW, niet 1382 BW. Het gaat precies om een vorm van fout-loze aansprakelijkheid, terwijl 1382 bw de basis is voor fout-aansprakelijkheid. Maar goed...
Inderdaad
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”