Syndicus again...

West-end
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

Syndicus again...

#1 , 14 feb 2017 16:10

Hallo
Binnenkort weer vergadering ivm mede-eigendom met een externe sysdicus !
11 verschillende eigenaren in een appartementsgebouw, de syndicus heeft geen enkel belang in het gebouw. Behalve constant veel kosten aanrekenen, want hij moet toch niet betalen.
Het ereloon voor de syndicus bedraagt bijna 2500 euro. Het wordt natuurlijk anders voorgesteld, per maand per appartement, zo stelt dat bedrag niet veel voor. Maar in mensentaal is dat bijna 100.000 bef !!
Gewoon om syndicus te zijn !!

Daarna komt de afrekening. Er is wel altijd iets dat zou gereinigd zijn, iets gebroken, verloren, gestolen... de syndicus staat altijd paraat ! Voor elke "dienst" wordt eerst zijn vergoeding berekend, daarna de kosten en wij mogen dit altijd betalen.
Vorig jaar 3 vergaderingen !! Hoe meer vergaderen hoe meer leute ! En maar drinken. Het zaaltje ? aja dat moet ook betaald worden. En de drank ? Hoe meer hoe beter : vorig jaar alleen aan drank al voor 17.000 BEF !! En de helft van de eigenaars komt niet.
Ik ook niet, maar dit jaar ga ik wel. Ik wens niet meer op te draaien voor al die kosten, zeker niet voor de drank van de syndicus (verkoopt allicht de drank zoals in een café, het zaaltje is immers van hem).

Tot voor 5 jaar , hadden wij een interne syndicus (ondertussen overleden). Toen zochten wij een rustig café op (geen huur van een zaaltje) en betaalde ieder zijn eigen consumpties.

Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan, maar behalve de standaard syndicuskosten (2.500 euro) werden dit jaar alleen al voor bijna 400 euro administratieve kosten aangerekend (gouden postzegels?). Een rioolprobleem ? geen probleem , eerst 50 euro syndicuskosten en dan 79 euro voor de persoon die komt leegzuigen. Een probleem aangeven aan de verzekeringen ? geen probleem , eerst 66.55 euro afhouden voor de syndicus daarna een slecht deal met de verzekeringen afsluiten. Een tegenexpertise is niet nuttig...

enzovoort.

Nu heb ik volgende vraag : Waar vind ik de nodige informatie of zoiets allemaal kan ? Het probleem is ook dat er enkele in het gebouw kost wat kost die syndicus willen houden (om welke reden dan ook, de vrouw is niet lelijk en heeft ...)
Ik zou ook graag stoppen met die syndicus. Ik wil zelf het beheer doen zoals vroeger (een afrekeningske van electriciteit en verzekeringen is echt niet moelijk), blijkbaar volstaan 2 mede-eigenaars om zelf alles in handen te nemen. Of mag dit niet meer volgens de wet ?

hopelijk krijg ik hier wat input, want ik zou die zaterdag op tafel willen gooien...

alvast bedankt !

Nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 feb 2017 20:13

Zoals steeds antwoord ik: Wat staat er in het contract afgesloten met de syndicus ivm zijn erelonen en vergoedingen?

Een syndicus wordt aangesteld door de AV op grond van een offerte betreffende de diverse vergoedingen.
Eens goedgekeurd is dat een bindend contract en moeten alle erelonen en vergoedingen aan de syndcius volgens dat contract worden betaald,
ook als er een individuele eigenaar is die de regeling niet goed vindt....

verbluffend: "vorig jaar alleen aan drank al voor 17.000 BEF !! En de helft van de eigenaars komt niet."

Aangezien er 11 appartementen zijn komen er dus 5,5 eigenaars die voor 17 000 BEF drank binnenzwelgen.
Dat is dus gemiddeld per hoofd 3090 BEF. Vraag: welk merk van Champagne wordt er tijdens dat bachanaal
geserveerd? :x :x :x
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 feb 2017 20:15

Waarom zoeken jullie dan geen andere ? En vergelijk de prijzen.

Reclame

West-end
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 feb 2017 02:06

Dank voor de reacties
Is men verplicht van een externe syndicus , een bureau te nemen?

Vroeger was dat iemand van het gebouw die zich daar mee bezighield maar volgend dat bureau mag dat niet meer. De wet zou veranderd zijn. Anderzijds heb ik al gehoord dat je zelf een raad mag samenstellen met 3 mede-eigenaars. Klopt dat ? Waar heeft iemand daar een link over ?

groeten

West-end
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 feb 2017 02:09

ik zag zonet naast mijn naam "juridisch actief" = ja : heb ik dat per ongeluk aangevinkt ? Ik zal dat maar veranderen want veel juridisch actief ben ik niet...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 16 feb 2017 12:57

In mede-eigendommen vanaf twintig kavels is de oprichting van een raad van mede-eigendom verplicht.
De leden moeten worden aangesteld door de Algemene Vergadering.

Syndicus: Het kan zowel gaan om een rechtspersoon als een natuurlijke persoon (art 577-8, §2, tweede lid BW), een mede-eigenaar of een derde, een bewoner of niet, tenminste wanneer in het reglement van mede-eigendom geen beperkingen werden opgelegd. Beperkingen zijn toegelaten: men kan bv bepalen dat de huurders van het gebouw, of houders van andere zakelijke rechten, niet tot syndicus benoemd kunnen worden.

Indien het een gebouw is van 20 eenheden of meer dan moet er een volwaaridge boekhouding gevoerd worden.
Gelegenheidssyndicus moet dus een correcte boekhouding volgens het wettelijk rekeningstelsel kunnen voeren.
En vanzelfsprekend de wetgeving op de gedwongen mede-eigendom - in al zijn facetten - onder de knie hebben.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

West-end
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#7 , 17 feb 2017 12:42

@moderator :ik kan zelf het item "jur. actief" niet aanpassen. ik werk in de horeca...

Iemand een link waar duidelijk instaat hoe je zelf syndicus kan bepalen. Wij hebben een blok met 10 eigenaars.

dank bij voorbaat

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 17 feb 2017 15:05

Zoals ik reeds heb geantwoord moet een syndicus worden aangesteld door de AV van de mede-eigenaars.
Vanzelfsprekend moet iemand één of meer syndici voorstellen (met hun offertes).
Dikwijls wordt die prospectie overgelaten aan de Raad van Mede-Eigendom.
Tijdens een volgende AV wordt dan een (nieuwe) syndicus benoemd via meerderheidsstemming.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

West-end
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#9 , 17 feb 2017 16:12

Maar kunnen wij iemand aanstellen van het gebouw zelf en niet een externe syndicus. Een externe zorgt voor zoveel mogelijk kosten. Indien het iemand van het gebouw zelf is (of moet die een bepaald diploma bezitten of een licentie hebben?) zal die zorgen om de kosten binnen de perken te houden, aangezien die zelf moet meebetalen. Een externe syndicus rekent voor elke beweging nog eens extra geld.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 17 feb 2017 19:56

Maar kunnen wij iemand aanstellen van het gebouw zelf en niet een externe syndicus. Een externe zorgt voor zoveel mogelijk kosten. Indien het iemand van het gebouw zelf is (of moet die een bepaald diploma bezitten of een licentie hebben?) zal die zorgen om de kosten binnen de perken te houden, aangezien die zelf moet meebetalen. Een externe syndicus rekent voor elke beweging nog eens extra geld.
Een externe moet een vergunning hebben. Een mede-eigenaar niet.
Maar er moet wel een mede-eigenaar zijn die genoeg kennis heeft en bereid is om die taak gratis op zich te nemen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 17 feb 2017 20:19

En die zich best laat verzekeren voor dit risico. Kost ongeveer 50 € per jaar. Doe dit al 12 jaar in een gebouw waar ikzelf mede-eigenaar ben. Het zijn maar 3 appartementjes.

West-end
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#12 , 21 feb 2017 08:37

Bedankt Mava
Het zal iets voor volgend jaar zijn. We zijn met 5 à 6 die goed overeenkomen, de andere 3 (is familie van elkaar) plakken aaneen en willen altijd zoveel mogelijk kosten maken, het is toch te delen door 10
Ze zijn in zee gegaan met die (dure) syndicus. Het is weer verlengd met 1 jaar.
Als we willen doorgaan op ons eigen volstaat dan 50% om dit te beslissen ? EN zo ja hoeveel tijd op voorhand moet je de huidige syndicus opzeggen (wettelijke opzeg). Is daar een standaardformulier waar je zeker geen fouten maakt ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 21 feb 2017 13:56

de helft+1
als punt op de agenda van de volgende AV laten zetten
op ogenblik dat mandaat verstrijkt kun je een andere syndicus aanstellen

Waarom werd het weer verlengd ondanks uw zeggen dat de meerderheid tegen is? raadsel.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”