overname fundering

Davied
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Re: overname fundering

#16 , 14 feb 2017 13:07

Voor de duidelijkheid:

Er is dus een gemene muur die ik als eerste bouwer heb gezet. Deze muur(baksteen - isolatie - baksteen) staat op een gegoten kelderwand van gewapend beton. De muur bovengronds doet dienst als zijnde de muur van de garage.
Nu langs de andere zijde hebben de buren deze muur ook in gebruik genomen en gebruiken deze eveneens als zijnde garagemuur.
De buren hun welfsels steunen dus op "mijn" muur.

Nu is de vraag:

1: Aangezien ik een gegoten kelderwand van 2,5 meter diep heb, die dient als fundering, en de buren hebben slechts een gemetste kruipkelder, dienen zij dan tot de volledige diepte van 2,5 meter te betalen, of slechts tot de diepte van hun kruipkelder? Zij hebben zowel tegen mijn kelderwand aangemetst, en steunen ze met hun welfsels (plat dak van garage) op de gemeen te maken muur die mijn kelderwand als fundering heeft.

2: Als zij slechts de diepte van de kruipkelder dienen te betalen, ok, maar moeten zij dan de gebruikte diepte betalen aan de prijs van hun gemetste betonblokken, of van mijn gewapend beton?

Ik kan ergens begrijpen dat ze niet de volledige diepte dienen te betalen, maar het stuk dat wel gebruikt wordt door hun, mag toch aangerekend worden aan de prijs van de door mij betaalde materialen. Zij kopen als het ware toch een deel van mij over, dus dan veronderstel ik dat ze de gebruikte materialen toch dienen te vergoeden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 14 feb 2017 14:22

Voor de verschillende materialen bestaan er eenheidprijzen die gebruikt worden voor overnames.
"Om de kostprijs van de materialen te bepalen, wordt een beroep gedaan op prijstabellen. De prijzen van de muurwaarde worden vastgesteld per streek. Regelmatig worden deze prijzen aangepast aan de evolutie van de bouwprijzen. Deze aanpassing gebeurt door de Commissie Scheimuren, waarvan er één per provincie is. Deze eenheidsprijzen (voor de funderingen, voor het metselwerk,…) gelden op datum van overname, en niet op datum van oprichting."
zie:
http://www.habitos.be/nl/bouwen/10-vrag ... -muur-365/
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 14 feb 2017 16:00


2: Als zij slechts de diepte van de kruipkelder dienen te betalen, ok, maar moeten zij dan de gebruikte diepte betalen aan de prijs van hun gemetste betonblokken, of van mijn gewapend beton?
Is dat nu zo moeilijk te snappen. Buur betaald voor de materialen die onder zijn muurdeel zitten dat hij overneemt.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”