Aanpassingen achteraf regulariseren.

Carl.Francois
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanpassingen achteraf regulariseren.

#1 , 01 feb 2017 17:06

Beste allemaal

Voor de derde keer stelt dit probleem zich. Werken worden zonder toestemming uitgevoerd en op de volgende AV 'geregulariseerd'. Meestal gebeurd dit omdat niemand zin heeft om een hele procedure te starten en men geen problemen wil. We worden een beetje voor blok gezet. Het verschil nu is dat ik het te weten komen voor de werkzaamheden starten.

Nu zijn bij de laatste AV werken goedgekeurd voor een vaste prijs. Echter stuurde de Syndicus een dag later dat de prijs met 40% gestegen was, en indien geen reactie op zijn mail hij zou bestellen. Ik heb hierop prompt laten weten niet akkoord te gaan met deze meerprijs en gevraagd alternatieven te zoeken.

Nu krijg ik van de Syndicus bericht dat de (verfraaiings) werken eind deze maand aanvang zullen nemen. Hierop heb ik onmiddellijk gereageerd met de vraag tegen welke voorwaarden (kopie van de bestelling) en met welk mandaat hij dit doet. Schriftelijk reageert hij niet en telefonisch stelt hij dat dit bij een volgende Algemene Vergadering weer zal geregulariseerd worden en weigert verder gesprek hierover.

Hoe kan ik beste hierop reageren en kan ik verwachten dat het eerst naar de AV gaat zodat iedereen, vrijuit kan stemmen?

Bijkomende vraag. Kan een Syndicus zomaar een stemming via mail organiseren?

Alvast bedankt voor jullie inzichten,

Carl

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 01 feb 2017 17:15

Kan een Syndicus zomaar een stemming via mail organiseren?

Kan via mail maar dan moet er unanimiteit zijn.
Dus iedereen akkoord.
Aangezien u niet akkoord gaat kan het dus niet: onwettig!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 feb 2017 20:09

Die syndicus is een sjoemelaar. Is een bekend probleem: eerste een goedkeuring krijgen en als de mede-eigenaars niet meer terug kunnen, bestellen aan een hogere prijs. Achteraf zijn zowel aannemer als syndicus weer een beetje rijker, want ze verdelen de winst.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 01 feb 2017 20:13

Dat verschil is het zwarte commissieloon van de malafide syndicus.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

adsummam
Berichten: 581

#5 , 02 feb 2017 03:12

Stuur een aangetekend schrijven aan de syndicus, kopie aan de andere mede-eigenaars, waarin u hem wijst op zijn wettelijke verplichtingen.
Stel daarin ook dat u op geen enkele wijze zal deelnemen in de kosten.

U kent de leverancier.
Maak hem in een aangetekend schrijven duidelijk, voor de aanvang van de werken, dat gezien aan de beslissing tot plaatsing geen regelmatig goedgekeurd en behoorlijk genotuleerd agendapunt ( zie wet appartementsmede-eigendom 2010) aan de grondslag ligt, hij niet zeker is dat alle mede-eigenaars hem zullen betalen.

Hij zal zich tot de syndicus persoonlijk moeten richten om het eventuele saldo vereffend te krijgen.


Vraag in een afzonderlijke brief aan de aannemer welke de reden is van zijn plotse prijsverhoging.
Mogelijk kunt u een klacht formuleren bij zijn beroepsfederatie.

Carl.Francois
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 feb 2017 17:49

Kan een Syndicus zomaar een stemming via mail organiseren?

Kan via mail maar dan moet er unanimiteit zijn.
Dus iedereen akkoord.
Aangezien u niet akkoord gaat kan het dus niet: onwettig!
Ok bedankt!

Dan vermoed ik dat zijn zijn laatste zin niet helemaal correct is?

"Behoudens tegenbericht voor XX/XX zullen wij deze offerte bevestigen."

Je zal maar op vakantie zijn of niet in je mailbox leven.

naicwill
Berichten: 715

#7 , 02 feb 2017 18:18

Wet
Art. 577-6
§ 11 De leden van de vereniging van mede-eigenaars kunnen, mits eenparigheid, schriftelijk alle beslissingen nemen die tot de bevoegdheden van de algemene vergadering behoren, met uitzondering van die welke bij authentieke akte moeten worden verleden. De syndicus stelt hiervan notulen op.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#8 , 02 feb 2017 19:07

"Behoudens tegenbericht voor XX/XX zullen wij deze offerte bevestigen."

Dit is niet wat bedoeld is in bovenstaand wetsartikel.
Hier wordt niet schriftelijk het akkoord gevraagd van
alle mede eigenaars .
De syndicus zal ook geen notulen hebben opgemaakt.
De beslissing van de vorige av blijft geldig.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”