Reclamepaneel zonder waarschuwing

lepoiludypres
Topic Starter
Berichten: 30

Reclamepaneel zonder waarschuwing

#1 , 27 jan 2017 08:05

Beste leden van het juridische forum,

Gisteren toen ik thuis kwam van het werk kwam ik tot de ontdekking dat de buren die een zelfstandige zaak hebben, een reclamepaneel bijna zo groot als onze geven tegen onze gevel heeft geplaatst op 20cm afstand.
Ten eerste heeft de buur geen toestemming gevraagd voor dit paneel.
Ongeveer 2 jaar geleden heeft dezelfde persoon, zonder te vragen aan ons, reclame (affiche) gehangen aan onze muur, waardoor er gaten in onze muur zijn geboord. Toen hebben wij meer dan duidelijk gemaakt dat wij het zicht van onze geven niet willen schaden door er reclame aan te hangen. Nu, hebben ze dit gedaan en wel 4x zo groot.
Dit terwijl er bij het huis naast ons, waar haar moeder woont, een zeer grote voortuin is waar dit met gemak kan geplaatst worden. Maar hun huis zullen ze uiteraard niet schaden qua zicht.
De asfalten oprit is de oprit van de moeder van de zelfstandige dochter die rechtover ons woont.

Het probleem is ten eerste het zicht, wij die zorg dragen voor onze eigendom dat alles netjes is zitten nu opgescheept met een gedrocht van een paneel voor onze mooie gevel.
Ten tweede, het paneel staat op 20cm afstand van onze muur, waardoor wij in de onmogelijkheid zijn om hier nog aan te werken of met de hogedrukreiniger deze te kuisen.
Ten derde en de allerbelangrijkste reden, wij hebben nooit vochtproblemen gehad maar door zo een enorm paneel krijgt onze muur geen zon meer dus zal deze mos ontwikkelen en zal ik binnen zoveel jaar vochtplekken krijgen op de muren!
Hun eigendom zullen ze niet schaden, maar van iemand anders trekken deze mensen zich totaal niets aan.

Er is niets van melding geweest dat dit ging komen, ze hebben onze mening niet gevraagd.


Foto's staan in de reactie hieronder.

Wij zijn ontzettend kwaad dat er zo een onbeschofte en onrespectvolle mensen tot zoiets in staat zijn. Wij willen dit weg, elk idee of elke manier waardoor dit mogelijk zou zijn is zeker welkom, wij zijn ten einde raad.

(vandaag zal het doek geplaatst worden vermoedelijk)

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door lepoiludypres op 27 jan 2017 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding


Reclame



mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 jan 2017 09:15

Als zij een bouwtoelating hebben mogen ze dit, gezien ze niets in uw gevel vastmaken. Hoe dikwijls zandstraal jij uw zijgevel? Toch niet iedere maand? Als je er aan wil werken, kan je vragen dat ze het doek/paneel tijdelijk wegnemen.
Ik weet niet om welk uur die foto is genomen, maar aan de zon te zien in de tuin van de buur, komt er nooit of toch zeer weinig zon op die gevel.

lepoiludypres
Topic Starter
Berichten: 30

#7 , 27 jan 2017 09:21

Zou jij dit graag tegen uw muur zien staan, stel je die vraag eens. Zonder eerst je buren te kennen. + dat haar ouders een voortuin hebben waar een dubbel zo groot bord in past... Als dit wettelijk is, is dat weer een enorme blunder van het rechtsysteem. Mijn huis is beklad door reclame, wat ik NIET wil, dat wisten ze maar al te goed terwijl hun huis staat te pronken zonder iets. Pure pesterijen zoals altijd. Blijkbaar is er niets aan te doen, dan maar via het gerecht.

lepoiludypres
Topic Starter
Berichten: 30

#8 , 27 jan 2017 09:24

In de namiddag komt de zon op de gevel. Ik zandstraal de gevel niet elke dag nee. Maar geregeld spuiten wij de voegen wel schoon wit en het eventuele groen er af. Hier en daar als een voeg loskomt, repareer ik dat. Hoe moet ik dat doen met dat doek voor mijn gevel. Je ziet ons huis niet meer als je van die richting komt, heb ik hiervoor zo gespaard en gewerkt om een mooie gevel te hebben dewelke ze nu bekladden met een enorm gedrocht van een affiche?

katwezel
Berichten: 375

#9 , 27 jan 2017 10:06

Ik kan mij vergissen maar dacht dat voor een paneel groter dan 4m2 een stedebouwkundige vergunning vereist is , kan je vragen op de betrokken dienst van je gemeente

lepoiludypres
Topic Starter
Berichten: 30

#10 , 27 jan 2017 10:09

Dat klopt. Ik vind dat een rare regeling, als je een tuinhuis, veranda, begroeiing aan de omheining wil moet je voor alles de regels volgen en het akkoord vragen aan de buren. Hier plaatsen ze iets pal aan uw gevel waardoor je niet meer aan je gevel kan en dit zou wel mogen...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 27 jan 2017 10:45

ls het reclamebord niet voldoet (groter dan 4m²) vermelde voorschriften, dan moet je een stedenbouwkundige vergunning hiervoor aanvragen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente waar het bord zal geplaatst of bevestigd worden.

Artikel 99, ?1, 8? van het nieuwe decreet van 18 mei 1999 op de ruimtelijke ordening bepaalt immers dat "niemand zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning publiciteitsinrichtingen of uithangborden mag plaatsen of wijzigen".

Jij moet nog u ladder kunnen plaatsen voor onderhoud gevel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

katwezel
Berichten: 375

#12 , 27 jan 2017 10:48

Een stedebouwkundige vergunning moet 30 dagen uithangen duidelijk zichtbaar vanaf de openbare weg , dus is er iets fout gelopen want jij weet blijkbaar van niets , toch naar de gemeente gaan is mijn advies

lepoiludypres
Topic Starter
Berichten: 30

#13 , 27 jan 2017 10:56

Er is niets van een paneel dat uitgehangen werd dat kwam van de gemeente. Voor onderhoud, kunnen wij onze ladder niet meer plaatsen aangezien het reclamepaneel 5 meter hoog is...
Ze hebben eerder ook zonder ons maar iets te vragen, een groot reclamepaneel van 2 op 3meter aan onze muur gehangen terwijl wij gaan werken waren. Leuke verrassing als je thuis komt en er hangt zo een paneel aan uw muur. Schade aan de gevel door vijzen! Dan komen ze ons onder onze voeten geven door te beweren dat het hun muur is wat niet zo is. De eigenaar ervan trekt zich totaal niets aan van de mensen in de straat, eigen zak eerst. Aan zijn muur hangt hij zoiets niet, maar een ander moet er maar mee akkoord zijn blijkbaar. En dan hebben ze nog het lef om kwaad te zijn op ons dat ze destijds die doek van onze muur moesten verwijderen. Nu zal hij gedacht hebben, ik zal ze beet nemen met een reclamepaneel dat 4x zo groot is... leuk... :(

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 27 jan 2017 10:59

Klacht indienen bij gemeente en wijkagent.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 27 jan 2017 11:05

De grond aangrenzend aan de muur is niet uw eigendom.
In principe zou daar een woning tegenaan kunnen worden gebouwd.
Dan kunt u ook niet meer naar uw zijgevel kijken.
Zolang ze niets bevestigen in uw muur zonder daarvan de helft over te nemen
kunt u niets doen als die publiciteit vergund is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”