Betaling omheining

Joni
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Betaling omheining

#1 , 24 jan 2017 21:02

Hallo

Enkele weken geleden werd er een nieuwe omheining geplaatst (op de scheidingslijn) tussen de tuin van de buren en mijn tuin (30m). Er is daarvoor overleg geweest tussen beide partijen over wat voor omheining etc. en ook over de kostprijs. Aangezien ik het gehele plaatje hiervan te duur vond, wilde ik echter niet meebetalen. Desondanks is toen toch besloten dat ze de omheining gingen vervangen (omwille van hond, baby, privacy etc, dus 30 m voor hun rekening). Maar ik zou wel volledig op hoogte worden gehouden van de vooruitgang, helpen de oude schutting af te breken, thuis te zijn als de aannemer kwam, etc. Allemaal dingen om toch te kunnen bijdragen tot de goede afloop. (Aangezien er toen nog geen problemen waren tussen ons als buren). Het was toen al duidelijk dat ze niet echt tevreden waren met mijn NIET-bijdrage, maar soit.

Zelf heb ik de aannemer ook gecontacteerd en hem eveneens gevraagd om enkel mijn tuin ook achteraan af te sluiten (5m). Dit was geen probleem en dat is samen met de andere omheining gebeurd. Tussen beide delen is een duidelijk zichtbaar verschil!

PROBLEEM: nu krijg ik vorige week niet 1, maar wel twee facturen aan van de aannemer
1) factuur van 15m van het deel op de scheidingslijn
en
2) het deel achter aan mijn tuin (5m) --> OK

Na telefonisch contact met de aannemer blijkt dus dat mijn buren (blijkbaar kennissen van elkaar) dat zo tegen hem gezegd hebben dat we elk de helft van de omheining zouden betalen. Dat dit niet de afspraak was, is volgens hem niet zijn probleem en moet de factuur gewoon betaald worden. Mijn buren zijn echter niet meer vatbaar voor een zinning gesprek en weigeren hierover te spreken.

Er staat niks op papier over mijn niet-bijdrage tot die omheining. Ben ik dan weliswaar verplicht om toch die 15m te betalen of niet. Met de buren valt niet meer te praten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 25 jan 2017 08:51

Uw buur moet bewijzen dat u akkoord was met de plaatsing van de muur en de overeengekomen prijs.
Als hij dit niet kan bewijzen dan kan u de afsluiting opnieuw laten verwijderen op zijn kosten.

Echter, uw handelingen stellen u toch wel sterk in het nadeel.
U kan al niet beweren dat u niet akkoord was met de werken aangezien u zelf uitbreiding van de werken heeft laten uitvoeren.
Dit op zich is al bewijs dat u wel degelijk akkoord was met de afsluiting.

Nu hebt u, mondeling, afgesproken om NIET bij te dragen in de kosten voor de afsluiting.

Op basis van artikel 653 BW wordt iedere afsluiting die op de erfgrens staat geacht gemeen te zijn. Dwz dat iedere eigenaar in gelijke delen moet instaan voor de kosten en het onderhoud.

U bent dus voor de helft eigenaar van de afsluiting en zal ook uw deel moeten bijdragen, tenzij u het tegendeel kan bewijzen.

Nu zal u gezien worden als de partij die wil genieten van de voordelen die de afsluiting met zich meebrengt, maar niet voor de kosten wil opdraaien.
Uw bewering dat de buur akkoord was om alles voor zijn rekening te nemen is ongeloofwaardig zonder schriftelijk bewijs.

Had u die 5 meter afsluiting niet bijbesteld, dan lag de volledige bewijslast bij uw buur. Nu kan op zijn minst gesproken worden van stilzwijgende aanvaarding.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”