inlichtingen syndicus

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

inlichtingen syndicus

#1 , 15 jan 2017 15:25

Er werden grote renovatiewerken uitgevoerd aan het app.gebouw.
Ik heb mijn aandeel in die kosten correct betaald.
Een aantal mede-eigenaars hebben hun aandeel in de kosten niet betaald.

Daarom moet hun aandeel nu betaald worden door de andere welwillende eigenaars
zoniet kunnen de facturen van de VME niet worden betaald.
Ik heb de syndicus verzocht mij een lijst te bezorgen van de achterstallige bedragen,
gedetailleerd per wanbetaler.
Syndicus reageert niet op mijn verzoek. Is hij niet verplicht de details mee te delen van de kosten waarvoor hij
mij een bijdrage vraagt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 jan 2017 16:27

Het enige wat hij moet doen is de wanbetaler voor de rechtbank dagen. Je heb geen recht om te weten wie die wanbetalers zijn.

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2017 16:57

Het enige wat hij moet doen is de wanbetaler voor de rechtbank dagen. Je heb geen recht om te weten wie die wanbetalers zijn.
Waarom mag ik niet weten waarom ik zo een hoog bedrag (het is zeer hoog: 3 000 EUR) moet bijbetalen?
Eigenaar heeft toch recht om de onderliggende rekeningen van hetgeen hij moet betalen in te kijken?

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 15 jan 2017 17:40

Maar er zijn natuurlijk ook heel wat eigenaars die ook de lopende werkingskosten niet kunnen – of willen – betalen. In eerste instantie kan sociale druk hier een stuk helpen. We krijgen regelmatig vragen van mede-eigenaars die zich afvragen of achterstallen met naam van de schuldenaar op het jaarlijks financiële overzicht van de VME vermeld mogen worden. Zeker in een klein gebouw waar de eigenaars elkaar kennen, kan het wel voor enige druk zorgen dat iedereen ziet wie de wanbetalers zijn – al moet men oppassen dat dit niet als een soort schandpaal gebruikt wordt. Sommige syndici gebruiken de wet om de privacy als argument om precies niet te vermelden wie achterstallen heeft. Nu, weet dat u gesteund wordt door een standpunt van de privacy commissie indien u dit wel wenst te vermelden. De privacy commissie zegt : "...is de Commissie van oordeel dat het voorleggen door de syndicus van een tabel van de kosten- en uitgavenverdeling per kavel met inbegrip van de privatieve uitgaven en een schuldenstaat van elk lid op zich, niet disproportioneel is ten aanzien van de WVP.". Het volledige standpunt van de privacy commissie vindt u hier, desgevallend kunt u uw syndicus hierop wijzen.
Lees volledig artikel
http://www.quimmo.be/nl/blog/vme-achter ... -eigenaars

https://www.privacycommission.be/sites/ ... 2008_1.pdf
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”