garagestandplaats

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

garagestandplaats

#1 , 15 jan 2017 12:40

Ik verhuur appartement + bijhorende staanplaats in ondergrondse garage.
Voor de stabiliteit van het gebouw moest een aantal draagbalken in de ondergrondse
garage vestevigd worden. Na uitvoering van de werken blijkt dat een balk voor de
verhuurde parkeerplaats zoveel lager is dat de huurder er niet meer onderdoor
kan met zijn wagen (BMW SUV). Het is ook niet meer mogelijk om er onderdoor te wandelen zonder
zich te bukken.
Huurder wil nu met onmiddellijke ingang de huur van appartement en bijhorende
standplaats stopzetten en vraagt schadevergoeding voor de last en kosten.
Syndicus zegt dat ik maar moet procederen tegen de VME.
Wat zijn mijn rechten? Wat zijn de rechten van mijn huurder?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 15 jan 2017 12:56

Huurder heeft gelijk dat hij hier niet mee akkoord gaat en helaas bent u nog steeds zijn aanspreekpunt.

Wat scheelt er juist aan de werken? Verkeerd geplaatst? Of heeft de VME beslist zonder na te denken over de gevolgen?

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 15 jan 2017 13:09

De bestaande balken werden verstevigd door onder de bestaande balken nieuwe, bijkomende balken te plaatsen.
De doorgangshoogte is dus verminderd met de hoogte van die bijkomende balken.

De VME heeft uiteraard eerst toestemming gegeven voor de werken, ik ook dus als lid van die VME, maar er werd gestemd over een punt "versteviging van de bestaande balken", niet plaatsen van bijkomende balken onder de bestaande.

De uitvoering van de werken is gebeurd onder supervisie van de syndicus. Er werd ons nooit meegedeeld dat de versteviging de facto zou leiden
tot een wijziging aan de gemene delen met functionele gevolgen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 jan 2017 16:16

Dan moet syndicus ervoor zorgen dat je een andere staanplaats krijgt, zonder bijkomende kosten.. Huurder heeft gelijk dat hij klaagt.
Heeft syndicus deze werken laten uitvoeren zonder de hulp van een bouwkundig ingenieur? GEVAARLIJK. Is het een nieuwbouw? Dan kan bouwpromotor toch verantwoordelijk gesteld worden.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 15 jan 2017 16:52

Dan moet syndicus ervoor zorgen dat je een andere staanplaats krijgt, zonder bijkomende kosten.. Huurder heeft gelijk dat hij klaagt.
Heeft syndicus deze werken laten uitvoeren zonder de hulp van een bouwkundig ingenieur? GEVAARLIJK. Is het een nieuwbouw? Dan kan bouwpromotor toch verantwoordelijk gesteld worden.
Vijf plaatsen hebben het probleem. Er zijn geen staanplaatsen op overschot.
Er werd een stabiliteitsstudie gemaakt door een professor van RU Gent.
Wie de uitvoeringstekeningen heeft gemaakt weet ik niet.
Het is geen nieuwbouw. De promotor is bovendien al vele jaren failliet.
De tien jaar ook al lang voorbij.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill
Berichten: 715

#6 , 15 jan 2017 17:16

Misschien is dit van toepassing,lees hele artikel voor wie aansprakelijk is of niet

De mede-eigenaar heeft tevens een contractuele vordering tegen de VME indien de VME nalaat bepaalde noodzakelijke werken aan de gemeenschappelijke delen uit te voeren of indien in een – nochtans geldige – algemene vergadering (hierna: “AV") een beslissing wordt genomen waardoor de mede-eigenaar een persoonlijke schade lijdt. De schadelijder zal in dit laatste geval wel dienen aan te tonen dat zijn persoonlijke schade het gevolg is van een beslissing die niet in het algemeen belang werd genomen.
http://www.adlex.be/nl/team/1968-kristi ... mentsrecht
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”