herstelling aan gemeenschappelijke gasleiding

cedi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

herstelling aan gemeenschappelijke gasleiding

#1 , 20 dec 2016 20:35

Ik heb een gaslekje aan de leiding die door het appartementsgebouw loopt. Aangezien ik het bovenste appartement bezit stopt de leiding hier en zit er stop op. De gasleiding wordt niet gebruikt, er is dus ook geen meter aanwezig.

-Moet ik zelf opdracht tot herstel geven?
-Moet ik de kosten dragen? Dacht van niet omdat het om een gemeenschappelijke nutsvoorziening gaat?
-syndicus komt aandraven met een artikel dat werken die afsluiten hoofdkraan van gas 3 dagen op voorhand gemeld moeten worden... Dit lijkt mij toch niet onder de term gewone werken te vallen :) Kan het omzeilen natuurlijk door gaslek te melden waardoor heel de boel afgesloten wordt. Maar dat zal me niet zo populair maken denk ik :lol:

Lek is buiten, geen paniek :mrgreen:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 dec 2016 21:24

Het lijkt me een private leiding te zijn van uw appartement naar de plaats waar de meters staan opgesteld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 20 dec 2016 23:03

Is er een individuele meter - hebt u gas in uw appartement?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 dec 2016 09:26

Als het en privatieve leiding is, en er geen meter meer aanwezig is, hoe kan je dan gas rieken.?
Indien het een gemeenschappelijke leiding is, moet syndicus onmiddellijk reageren en herstellen. Hij mag geen 3 dagen wachten. (zie gasontploffing in Luik, met meerdere slachtoffers. Men rook ook gas, brandweer kwam kijken maar vond niets en een paar dagen later: boem) Indien syndicus niet wil, brandweer verwittigen of gasmaatschappij. Speciaal telefoonnummer voor gasreuk staat op de meter. Als je zelf geen meter meer hebt, kijk dan op die van uw buren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”