Boom aan scheidingslijn

EllenKapellen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Boom aan scheidingslijn

#1 , 20 dec 2016 17:47

Dag

Mijn buurvrouw heeft in haar tuin twee bomen die zich bevinden aan de scheidingslijn met onze tuin. Voor mij appart is er geen probleem, aangezien ik houd van groen. Maar het gaat hier om twee reuze dennenbomen die volgens mij in een bos horen te staan en niet in de tuin. De boom is ondertussen verjaard, wat de situatie complexer maakt. Daarvan ben ik op de hoogte. Ik heb reeds mondeling toegelicht dat we enorm veel last hebben van deze bomen. Maar onze buurvrouw geeft niet toe en heeft een emotionele band met deze boom (of wilt niet opdraaien voor de kosten terwijl ik heb voorgesteld om het voor de helft te betalen). Later ben ik naar de vredegerecht gestapt en heb ik uitgelegd waarom de bomen ons eigenlijk storen.

- Juist aan de scheidingslijn
- Ik kan mijn auto niet binnen zetten want de dennenappels zorgen voor blutsen
- Ontstoppingen van onze afvoerbuizen door de naalden
- We hebben geen zonlicht
- De wortels van deze bomen beschadigen ons grond
- Heel veel vuiligheid
- Bij veel storm kunnen de bomen omvallen wat een enorm groot schade zou veroorzaken

De vredegerecht heeft ons dan gezegd dat we dan beter ergens anders een huis hadden kunnen kopen. Dat ook heel veel mensen speciaal in een buurt met groen willen wonen en dat wij daar niet tevreden over zijn. Maar uiteraard waren die bomen het laatste waar ik op had gelet toen ik het huis had gekocht.

Ik heb de andere buren ook gevraagd om een petitie te tekenen, want zelfs zij hebben daar last van. Maar er is niemand die in de problemen wil komen.


Iemand die mij hiermee kan helpen ? Wat kan ik nog doen ?


IMG_0164.JPG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 22 dec 2016 21:53

Foto is niet te zien. Het veldwetboek is van toepassing. Bomen die 30 jaar te dicht bij de perceelsgrens staan mogen blijven staan. Je buurvrouw moet wel alle overhangende takken (laten) wegnemen. Raar dat de vrederechter dat niet zei.

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 23 dec 2016 00:04

Zal dus vermoedelijk niet in de stad zijn.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 23 dec 2016 07:53

Lijkt mij een rare uitspraak van de vrederechter.
Ik gok dat dit een verzoening was?

Beter start je een rechtszaak met een goede advocaat.
Ik herinner me een uitspraak van een rechter die meende dat verjaring niet op bomen van toepassing is. Aangezien er een voortdurende en zichtbare in standhouding moet zijn van de situatie om over verjaring te kunnen spreken.

Aangezien een boom een veranderlijke situatie is kan er geen sprake zijn van een "in standhouding" want de groeiende boom vormde geen probleem 15 jaar geleden...

Bovenstaande is uiteraard slecths een theorie, maar hoedanook spreken we hier over een onwettige boom en moet de eigenaar alle schade blijven vergoeden.

tira00
Berichten: 929

#5 , 23 dec 2016 10:24

Op hoeveel meter staat ie van uw woonhuis?
Kan je niet in de richting gaan dat het een gevaar voor omwaaien is ?

EllenKapellen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 dec 2016 00:12

Foto is niet te zien. Het veldwetboek is van toepassing. Bomen die 30 jaar te dicht bij de perceelsgrens staan mogen blijven staan. Je buurvrouw moet wel alle overhangende takken (laten) wegnemen. Raar dat de vrederechter dat niet zei.
Ja dat heeft ze inderdaad gedaan... Maar niet dat het veel aan de zaak veranderd. Dankuwel voor uw reactie.

EllenKapellen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 dec 2016 00:21

Foto is niet te zien. Het veldwetboek is van toepassing. Bomen die 30 jaar te dicht bij de perceelsgrens staan mogen blijven staan. Je buurvrouw moet wel alle overhangende takken (laten) wegnemen. Raar dat de vrederechter dat niet zei.
Hier kan u de foto zien. https://postimg.org/image/6srkoualz/

EllenKapellen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 dec 2016 00:22

Op hoeveel meter staat ie van uw woonhuis?
Kan je niet in de richting gaan dat het een gevaar voor omwaaien is ?
https://postimg.org/image/6srkoualz/

EllenKapellen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 dec 2016 00:23

Lijkt mij een rare uitspraak van de vrederechter.
Ik gok dat dit een verzoening was?

Beter start je een rechtszaak met een goede advocaat.
Ik herinner me een uitspraak van een rechter die meende dat verjaring niet op bomen van toepassing is. Aangezien er een voortdurende en zichtbare in standhouding moet zijn van de situatie om over verjaring te kunnen spreken.

Aangezien een boom een veranderlijke situatie is kan er geen sprake zijn van een "in standhouding" want de groeiende boom vormde geen probleem 15 jaar geleden...

Bovenstaande is uiteraard slecths een theorie, maar hoedanook spreken we hier over een onwettige boom en moet de eigenaar alle schade blijven vergoeden.

Lijkt mij ook de enige oplossing. Bedankt voor uw tip zal dit zeker onthouden.

EllenKapellen
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 dec 2016 00:23

Zal dus vermoedelijk niet in de stad zijn.
Dicht bij de stad maar toch in een rustige buurt.

tira00
Berichten: 929

#11 , 26 dec 2016 10:09

Op hoeveel meter staat ie van uw woonhuis?
Kan je niet in de richting gaan dat het een gevaar voor omwaaien is ?
https://postimg.org/image/6srkoualz/

Amai, ik zou me niet echt gerust voelen als het stormt....

Mariette
Berichten: 2507

#12 , 27 dec 2016 14:58

Als de paaltjes de erfgrens aanduiden, dan hangen de takken toch helemaal over uw grond? en dan kan U eisen dat de buurvrouw de takken aan uw kant gaat verwijderen. Niet mooi natuurlijk, maar het lost alvast het probleem van de vallende denneappels op.

Verder is het uw recht om de wortels van die bomen te verwijderen, want natuurlijk geen goed doet aan de stevigheid van de boom en waarbij die boom best wel eens aan uw kant zou kunnen vallen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#13 , 27 dec 2016 15:41

Die takken aan uw kant verwijderen, geeft al een estetisch probleem.

iets anders wordt het als u zelf de wortels aan één kant gaat (laten) verwijderen, en op die manier de stabiliteit van die zware bomen gaat ondermijnen. Ik vrees een beetje voor de uitbetaling door een verzekering na een herfststorm...

Sirkii
Berichten: 5414

#14 , 27 dec 2016 22:37

Die takken aan uw kant verwijderen, geeft al een estetisch probleem.

iets anders wordt het als u zelf de wortels aan één kant gaat (laten) verwijderen, en op die manier de stabiliteit van die zware bomen gaat ondermijnen. Ik vrees een beetje voor de uitbetaling door een verzekering na een herfststorm...
En dan ... Heb in mijn (grote) tuin hoge sparren staan van meer dan 30 jaar oud dicht bij de perceelsgrens. Buur doet al zijn sparren weg (zonder vergunningen maar dit terzijde) en eist dat ik alle overhangende takken weghaal (want de zijne waren door hem weggehaald). k Heb niet "gediscussieerd" doch een boomhakker laten komen die de sparren gesnoeid heeft - deels ook aan mijn kant om risico op stormschade te minimaliseren. Resultaat is lelijk voor de buren maar dat zie ik niet ;-)

Als ze niet alle overhangende takken verwijdert dan naar de vrederechter om dit te vorderen. Mogelijks snapt m dan ook dat kappen de enige oplossing is omdat ze wel echt dicht op de perceelsgrens staan. Uw enig argument is overhangende takken. Zonlicht etc is irrelevant.

Mariette
Berichten: 2507

#15 , 18 jan 2017 15:11

Die takken aan uw kant verwijderen, geeft al een estetisch probleem.

iets anders wordt het als u zelf de wortels aan één kant gaat (laten) verwijderen, en op die manier de stabiliteit van die zware bomen gaat ondermijnen. Ik vrees een beetje voor de uitbetaling door een verzekering na een herfststorm...
Ik heb nog nooit een wettelijke bepaling gezien dat je bij het recht om wortels te verwijderen op uw eigen grond, moet rekening houden met de stabiliteit van planten die niet op je eigen grond staan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”