Boom aan scheidingslijn

bosprocureur
Berichten: 6858

Re: Boom aan scheidingslijn

#16 , 18 jan 2017 16:01

Combinatie van Art 1382 en de notie "goede huisvader" ?

Als ieder normaal mens kan weten dat hij die boom zodanig beschadigt dat hij wel moet vallen, is hij dan niet verantwoordelijk voor wat hij met die wortels uitspookt ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#17 , 21 jan 2017 13:49

Combinatie van Art 1382 en de notie "goede huisvader" ?

Als ieder normaal mens kan weten dat hij die boom zodanig beschadigt dat hij wel moet vallen, is hij dan niet verantwoordelijk voor wat hij met die wortels uitspookt ?
Bent U van mening dat U een deel van uw eigendom dan niet kan gebruiken omdat de wortels van een boom die te dicht bij de scheidingslijn is geplaatst in uw tuin liggen? Wat als je vb. die tuin als groententuin wou gebruiken?

bosprocureur
Berichten: 6858

#18 , 23 jan 2017 15:20

Je zal die ook wettelijke bepaling niet vinden denk ik.
Maar ik weet wel dat iedereen moet handelen als die legendarische goede huisvader. En die weet, of zou moeten weten, dat als hij/zij aan een kant de wortels van een zware boom wegneemt, die boom instabiel wordt, en dat er een zeer grote kans is dat hij omvalt bij de eerste de beste storm. Met de nodige schade.

Als ik daar benadeelde was, zou ik u op het matje roepen, wegens misbruik van recht. Spreek dus nog eens uw buur aan, om in overleg een oplossing te vinden, of laat hem verplichten om die boom zwaar genoeg te snoeien, opdat hij geen gevaar meer oplevert bij hevige wind...

Maar--- ik ben geen jurist -- dus mijn gevoel kan verkeerd zijn.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”