Haag-scheidingslijn

Tine2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Haag-scheidingslijn

#1 , 16 dec 2016 18:35

Bij het opmeten van mijn perceel heeft de landmeter vastgesteld dat mijn buur, net voor ik het perceel aankocht, 50cm grond afgenomen heeft.
Er stond een haag op mijn perceel en hij heeft die verwijderd en een draad gespannen.

Is die grond door zo te handelen nu rechtmatig in zijn bezit?

Als ik bv een tuinhuis wil zetten ben ik niet van plan om mij te bazeren op zijn draad maar op de werkelijke scheidig. Hij verwacht blijkbaar ook dat ik opnieuw een haag zou planten, maar dan dus op meer dan 50cm van de door de landmeter vastgelegde perceelsgrens.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 16 dec 2016 20:30

Opletten met u tuinhuis je moet de wettelijke afstand houden van de perceelgrens.

https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... e-houtkot-
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 16 dec 2016 21:12

Bij het opmeten van mijn perceel heeft de landmeter vastgesteld dat mijn buur, net voor ik het perceel aankocht, 50cm grond afgenomen heeft.
Er stond een haag op mijn perceel en hij heeft die verwijderd en een draad gespannen.

Is die grond door zo te handelen nu rechtmatig in zijn bezit?

Bij Elfri vond ik :

Hoe kan men onroerende goederen verkrijgen door verkrijgende verjaring?

voorwaarden:

- een voortdurend bezit
- een onafgebroken bezit
- een openbaar bezit
- een niet dubbelzinnig bezit
- een bezit als eigenaar
- een bezit van minstens 30 jaar


Dat is hier niet het geval; uw buur speelt gewoon landjepik.

Als ik bv een tuinhuis wil zetten ben ik niet van plan om mij te bazeren op zijn draad maar op de werkelijke scheidig. Hij verwacht blijkbaar ook dat ik opnieuw een haag zou planten, maar dan dus op meer dan 50cm van de door de landmeter vastgelegde perceelsgrens.
Stuur uw buur een aangetekende brief waarin u hem een bepaalde tijd (twee weken bv) geeft om de draad te verwijderen en de haag terug te zetten. Anders wordt het de rechtbank : de rechter zal dan een landmeter aanstellen om de juiste kadastrale grens vast te stellen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2016 21:21


Stuur uw buur een aangetekende brief waarin u hem een bepaalde tijd (twee weken bv) geeft om de draad te verwijderen en de haag terug te zetten. Anders wordt het de rechtbank : de rechter zal dan een landmeter aanstellen om de juiste kadastrale grens vast te stellen.
Misschien eens eerst overleggen met de buurman, met de opmeting als stavingsstuk. Misschien vind je een minnelijke oplossing.
Nabuurschap zonder geschil is zeker een beter uitgangspunt.
Als hij/zij niet beweegt, kan je formeler tewerk gaan zoals hierboven beschreven.

Als de landmeter al heeft vastgesteld, ben ik niet zeker dat de rechter een nieuwe landmeter moet aanstellen. Vermoed dat landrechters een zekere gedragscode moeten aanhouden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 17 dec 2016 00:16

Als de landmeter niet aangesteld is door de rechter, is de meting niet tegenstelbaar aan derden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

tira00
Berichten: 929

#6 , 17 dec 2016 08:27

Als de landmeter niet aangesteld is door de rechter, is de meting niet tegenstelbaar aan derden.

Als de buurman het nu ondertekent voor akkoord, kan hij zich achteraf niet meer bedenken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”