Haagprobleem (om van de rest niet te spreken...)

palson
Topic Starter
Berichten: 9

Haagprobleem (om van de rest niet te spreken...)

#1 , 06 dec 2016 19:19

Beste
Ik heb een vraagje
nu ik dat alles eens lees hier op de site
ik had een haag staan op 60 cm van de grenslijn dus volledig op mijn grond ik heb verleden week de bomen (sparren) van ongeveer 180 hoog afgezaagd tot tegen de grond
ik ben het moe van dat ieder jaar te moeten snoeien
er staat nog een draad van 1 meter hoog op de scheidingslijn zijkant en achterkant.
ja natuurlijk zien de buren dat nu niet zitten en komen ze vragen wat ik in de plaats zal zetten. 3 achter buren en 2 zij buren
ik heb geantwoord Ik zet niets meer
ik heb 30 jaar een omheining voor jullie allemaal gezet en onderhouden. wie een afsluiting terug wil zal er één zelf moeten plaatsen, mij heeft het niet dat ik open en bloot zit niemand heeft nu nog een haag staan ze hadden mijn haag hé
natuurlijk is dat iritant maar ik zag het niet meer zitten en op de koop toe stonden ze nog te zagen alez 1 buur dat ze zeker maar 180 hoog mochten zijn en niet tegen de draad mochten komen in de breedte en dit jaar 2 keer de politie voor één pisse bloem die achter mijn bomen stond op mijn grond
en dat de haag wat te breed was
ik heb gezegd tegen de politie dat ik ze zeker die bloem nu niet zou uitdoen en als hij niet zweeg ik er nog ging bij zaaien.
ik dacht dat doet de deur dicht nu gaan die 100 bomen weg, en ik plant niets meer
of zou ik verplicht kunnen worden iets anders te planten hopelijk van niet.
bedankt voor je antwoord op voorhand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 06 dec 2016 21:18

In steden en voorsteden kan men de nabuur verplichten om een gemeenschappelijke afsluiting te plaatsen. Wat staat er in de akte hierover?
U had uiteraard alle recht om uw eigendom te verwijderen.

P.S. de politie heeft geen bevoegdheid in dergelijke zaken. Als uw buur dergelijke problemen heeft moet hij naar de rechtbank.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2016 21:33

Ik heb dit 10 jaar geleden ook gedaan over een afstand van 100 meter, was wel een enorme karwei om ze weg te voeren, 2 containers vol !

En dan maar moren dat ik ze weg had gedaan na hun zagen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 06 dec 2016 23:06

Politie is bevoegd voor bos en veldwetboek en voor de Vlaamse milieuwetgeving evenzo voor vb de gemeentelijke reglementen dus ook inzake afsluitingen.
Trouwens uitdoen van 100 bomen ...in de meeste gemeenten zal u daar een vergunning voor moeten hebben.

Best eens laten navragen in de gemeente..

mjers
Berichten: 1788

#5 , 07 dec 2016 08:04

Politie is bevoegd voor bos en veldwetboek en voor de Vlaamse milieuwetgeving evenzo voor vb de gemeentelijke reglementen dus ook inzake afsluitingen.
Trouwens uitdoen van 100 bomen ...in de meeste gemeenten zal u daar een vergunning voor moeten hebben.

Best eens laten navragen in de gemeente..
Franciscus, ik bevoegdheid van de politie is hier nihil.
Er is geen enkele overtreding van het veldwetboek. Als dit er al zou zijn, beperkt hun recht zich tot het vaststellen van de overtreding en daar eindigt het.

Trouwens, de verjaring voor het invoeren van een herstelprocedure (die enkel kan na uitspraak van een rechter) is 5 jaar.
Die bomen/haag staan er al 30 jaar!

Dus conclusie, politie heeft geen bevoegdheid.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 07 dec 2016 09:22

Trouwens uitdoen van 100 bomen ...in de meeste gemeenten zal u daar een vergunning voor moeten hebben.
Maar niet voor sparren van 1.8m, enkel voor hoogstammige bomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 dec 2016 09:53

ik dacht dat doet de deur dicht nu gaan die 100 bomen weg, en ik plant niets meer
Da's uw goed recht, aangezien dit bomen waren die op uw eigendom stonden en geen gemeenschappelijke scheiding vormden. (Gemeenschappelijke scheiding is de draad die er nu nog staat.)
of zou ik verplicht kunnen worden iets anders te planten hopelijk van niet.
Ik zou niet weten op basis waarvan u terug iets zou moeten planten op uw eigendom?

Wat wel mogelijk is, is dat het veldwetboek bepaald dat de afscheiding een groene scheiding moet zijn en geen draad. Maar in dat geval zijn uw buren eveneens verantwoordelijk en zullen jullie samen, met gedeelde kosten een groene scheiding moeten zetten, en elk ook je eigen kant van deze scheiding moeten onderhouden (snoeien).

Maar uw eerste reactie is dus de correcte: als men u vraagt wat u in de plaats gaat zetten, dan antwoord u: "Dat weet ik nog niet. Mogelijk niets. De sparren waren mijn eigendom, stonden op mijn grond, maar vergeden veel te veel onderhoud. Daarom heb ik dus besloten deze weg te doen."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tira00
Berichten: 929

#8 , 07 dec 2016 12:44

Groot gelijk Ts.
Hier hetzelfde met de buren.
Zelf niks planten maar wel zagen als ik mijn struiken wegdoe en er een (lelijke) draad met doek voor in de plaats zet.
Heb nu aan mijn kant een mooie beplanting van struiken gezet die kleiner blijven dan 2 m., zodat ik de doek niet zie.
En zij zitten tegen een lelijke groene doek aan te kijken....
Moeten ze zelf maar planten aan hun kant.

Franciscus
Berichten: 38601

#9 , 07 dec 2016 14:39

Daarvoor is de politie net bevoegd, tot het doen van vaststellingen.
Mogelijk is daar een stedelijke of landelijke afsluiting verplicht dis kan politie die vaststellingen doen. Ook het verwijderen alleen kan al een probleem zijn.
Een spar van 30 jaar oud ...is een boom - en dan spreken we nog niet over de omtrek.

Wil net lukken bij een verkoop van een grond in agrarisch gebied met bouwvergunning en waar een 100 tal bomen staan staat uitdrukkelijk vermeld dat koper zomaar geen bomen mag uitdoen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 dec 2016 15:35

Ik vermoed dat het hier om coniferen gaat? Ik vermoed niet dat een conifeer aan de bepalingen van "boom" (namelijk een stamomtrek van minimum 1 meter, gemeten 1 meter boven het maaiveld) zal voldoen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

palson
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 08 dec 2016 11:50

Hallo bedankt allemaal
nee dat waren gewoon sparren die een haag vormden van 180 hoog en de stammen hadden maar een doorsnee van ongeveer 15 cm
dus ik veronderstel dat dat niet valt onder hoogstammige bomen.
en dat ik daar voor een vergunning had moeten aanvragen.
het is nu toch te laat ze zijn allemaal al weg. ik kan altijd zeggen dat ze hun beste tijd hadden gehad en dat er hier en daar al eentje dood was.
we zullen zien wat er van komt,
nu moeten ze niet meer zagen ze zijn heel mooi ingekort
bedankt

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 dec 2016 12:55

15cm doorsnee betekent dus een kleine 50cm omtrek als mijn meetkunde me niet in de steek laat. Kan dus niet als hoogstammige boom aanzien worden. Ik denk dat men u weinig kan doen. En als ik het zo hoor zijn uw buren ook vrij lui (niet van zin zelf een haag of iets dergelijks te zetten), dus waarschijnlijk ook te lui om hier echt een zaak van te maken ;-).

Gewoon hun gezaag negeren, dus en melden dat jij niet van plan bent iets anders te zetten. Ze doen er dan maar mee wat ze willen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”