Woning opsplitsen in eigendommen (studio en duplexapp.)

Jans1
Topic Starter
Berichten: 2

Woning opsplitsen in eigendommen (studio en duplexapp.)

#1 , 07 jan 2008 17:54

Beste,

Over bovenstaand onderwerp heb ik nergens info kunnen vinden. Vandaar hoop ik dat iemand mij kan helpen met onderstaande vraag.


Situatie : Woning als eigendom dat geregistreerd is als meergezinswoning. In deze woning bevindt zich een studio op het gelijkvloers en een duplexappartement op het 1° en 2° verdiep. Beide zijn verhuurd.

Vraag : Kunnen de studio en het appartement apart als eigendom verkocht worden? Wat zijn hier de eventuele wettelijke bijkomende bepalingen of voorschriften? De woning is dus wel degelijk erkend als meergezinswoning.

Alvast bedankt voor hulp en moeite.

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 07 jan 2008 20:27

Ik denk dat je een zogenaamde basisakte moet laten opstellen (notarieel) als er gemeenschappelijke delen zijn (2 voordeuren of 1; nutsleidingen apart tot aan de straat; enz.?).

Het kadaster zal dan ook aparte K.I.'s vaststellen.

Mocht alles 100% gesplitst zijn, dan zou je kunnen werken met een recht van opstal want je duplex rust niet op de grond. Maar of dat interessanter is? In elk geval beperkt in de tijd.

Meer weet ik niet...

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”