isolatie aangrenzende privatieve eigendom

KA Verstraelen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

isolatie aangrenzende privatieve eigendom

#1 , 26 nov 2016 15:36

Hallo,

Ik woon in een klein appartementsgebouw (bj 1951) op de 1ste verdieping te Antwerpen. Er zijn nog 2 andere appartementen / mede-eigenaars. Op het GV bevinden zich 2 inpandige garages, met houten poorten, onder mijn woonkamer op het 1ste verdiep. Als aanbeveling uit een energie-audit kwam naar voren om het plafond in de garages te isoleren (bv. Eurowall), gezien de vloer in mijn woonkamer in de winter koud aanvoelt en koudeuitstraling geeft. De garage naast de voordeur is mijn privé-eigendom. De andere is eigendom van andere mede-eigenaar. Deze wil geen toestemming geven om op mijn kosten het plafond in zijn garage te laten isoleren volgens regels van de kunst. Argument: vanwege non-esthetisch aspect brengt dat de waarde van zijn garage omlaag? De persoon in kwestie werkt in het buitenland en is slechts 3-tal dagen per kalenderweek in Belgie... De garage is volledig afgesloten, zodat de confrontatie met de isolatie telkens slechts enkele ogenblikken duurt. Maak ik enige kans om via de vrederechter te verkrijgen dat ik ook in deze garage plafondisolatie mag aanbrengen? Enkel mijn garage isoleren heeft weinig zin.

Moeten we als burger niet allemaal onze verantwoordelijkheid opnemen ten aanzien van energiebesparing / klimaatopwarming?

Bedankt voor advies / reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#2 , 26 nov 2016 17:16

Wet
Art. 577-9
§ 4 Wanneer in de algemene vergadering de vereiste meerderheid niet wordt gehaald, kan iedere mede-eigenaar aan de rechter de toestemming vragen om zelfstandig op kosten van de vereniging, dringende en noodzakelijke werken uit te voeren aan de gemeenschappelijke gedeelten.
Hij kan eveneens de toestemming vragen om op eigen kosten de werken uit te voeren die hij nuttig acht, zelfs aan de gemeenschappelijke gedeelten, wanneer de algemene vergadering zich zonder gegronde reden daartegen verzet.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”